Consument opeens veel somberder

Het consumentenvertrouwen is in Nederland ineens omgeslagen. Dit proces is harder en sneller gegaan dan in andere lidstaten van de Europese Unie, met uitzondering van Estland....

Van onze verslaggever

Samen met de Finnen en Zweden behoorden de Nederlanders in juni 2007 nog tot de meest optimistische consumenten van Europa. In negen maanden tijd is dit optimisme grotendeels verdampt. De terugval was met 19 punten groter dan het EU-gemiddelde van negen punten. Alleen Estland ging Nederland voor, daar nam het vertrouwen af met 21 punten.

De verslechterde stemming onder consumenten is vooral toe te schrijven aan een negatiever oordeel over de algemene economische situatie in de komende twaalf maanden. Steeds meer consumenten schatten die somber in. Dit geldt voor bijna alle EU-landen. De Nederlandse tuimeling van 35 punten in negen maanden werd echter in geen enkel ander land waargenomen. Verder is ook de werkloosheidsverwachting in Nederland meer verslechterd dan gemiddeld in de EU, aldus het CBS.

Ondanks de forse afname van het vertrouwen bezette Nederland op de Europese consumentenvertrouwensladder in maart nog de vierde plaats. Het grootst is het consumentenvertrouwen in Finland, gevolgd door Zweden, Denemarken, Nederland, Luxemburg en Oostenrijk. In de andere EU-landen vormen pessimisten in meer of mindere mate de meerderheid.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden