Consument koopt liever nieuw product dan garantieregeling aan te spreken

Bijna een op de zes consumenten heeft zo weinig vertrouwen in garantieregelingen dat ze liever een nieuw product kopen dan te proberen hun recht te halen. Dat blijkt uit een peiling van de Consumentenbond onder 12 duizend mensen.

Een vrouw rekent af in de Media Markt.Beeld anp

Ruim een kwart zegt dat in het verleden klachten over producten niet naar tevredenheid zijn afgehandeld. 41 procent heeft 'voor de zekerheid' weleens extra garantie bijgekocht, boven op de wettelijke garantie en de fabrieksgarantie.

Gedoe over producten die niet (goed) werken en voor elkaar te krijgen dat die gerepareerd worden of vervangen is de grootste ergernis van de klant, stelt de Consumentenbond. Discussie met de winkelier of de fabrikant over een gekocht product is 52 procent van de consumenten een doorn in het oog.

De Autoriteit Consument & Markt constateerde al eerder dat consumenten niet altijd weten waar ze recht op hebben. Een bijkomend probleem is dat veel klachten zich toespitsen op technische malheur bij apparaten. Consumenten moeten zich bij klachten wenden tot de winkelier, en die heeft zelf vaak onvoldoende technische kennis in huis.

De Consumentenbond constateert dat de meeste kopers wel de eerste stap doen die nodig is om aanspraak te maken op garantie. 99 procent van de ondervraagden bewaart de bon of het aankoopbewijs. Meer dan de helft bewaart die tot ze het product wegdoen, zelfs nadat de garantie al lang en breed verlopen is.

'Ook na de garantieperiode kun je ook aankloppen'

'Maar veel consumenten gaan niet met dit verkoopbewijs naar de verkoper als de aankoop kapot is gegaan', zegt de bond. 'En al helemaal niet als de garantieperiode al is afgelopen, terwijl je ook na de garantieperiode nog kunt aankloppen.' Dat geldt voor producten waarvan de consument in redelijkheid mag aannemen dat ze langer meegaan dan de fabrieksgarantie.

Van een product dat binnen zes maanden na aankoop defect raakt, mag de klant aannemen dat het al stuk was toen hij het kocht. De fabrikant moet het dan vervangen. De Nederlandse wet wijkt af van een Europese richtlijn die consumenten het recht geeft tot twee jaar na aankoop hun recht te halen.

Van de consumenten die weleens een verlengde garantie namen, tegen bijbetaling, koos 48 procent daarvoor 'vanwege de zekerheid'. 37 procent zei niet voor onverwachte kosten willen te komen staan, 24 procent vond de fabrieksgarantie te kort. 20 procent wilde geregel voorkomen nadat de standaardgarantie is verlopen, 7 procent vond de voorwaarden van de fabrieksgarantie te beperkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden