Consument is rijp voor de ‘megamall’

Als het een beetje meezit krijgt ook Nederland een ‘megamall’, een reuzenwinkelcentrum zoals die al in de VS zijn verrezen.

We willen 400 miljoen euro investeren, zegt OVG-woordvoerder Amy Oerlemans. De mall krijgt een vloeroppervlak van 100 duizend vierkante meter: ongeveer vijftien voetbalvelden. Behalve winkelen in de twee- tot driehonderd winkels kan de bezoeker in de mall ook eten, drinken en volop recreëren. Een dierentuin, ijsbaan, klimwand, bowlingbaan of dolfinarium behoort tot de mogelijkheden. Oerlemans: ‘Het moet echt een dagje uit worden.’

De ontwikkelaars verwachten dat shoppers van heinde en verre naar Tilburg zullen afreizen. De plaats is gekozen vanwege de centrale ligging. Het megawinkelcentrum moet klanten uit de hele Benelux bedienen en zelfs uit een deel van Duitsland.

Eerdere plannen voor megawinkelcentra kwamen niet van de grond, doordat lokale en regionale autoriteiten zich telkens met succes verzetten. Maar het Tilburgse gemeentebestuur is ronduit positief over het megaproject. ‘Een prachtige kans voor de stad’, oordeelt wethouder Hans Janssen. ‘Het is ingrijpend, spannend. Een mall op deze schaal hebben we in Nederland nog nooit gezien.’

De megamall kan wel 2.500 banen creëren, verwacht de gemeente, en zal ‘miljoenen bezoekers per jaar’ trekken. Ter inspiratie bezocht een gemeentedelegatie vorige week de Engelse Bluewater Mall, een soortgelijk, maar nog groter winkelcentrum.

Of de mall er ook echt komt, hangt af van een drietal onderzoeken dat op dit moment wordt uitgevoerd. Er wordt gekeken naar de economische effecten en naar de gevolgen voor onder andere milieu en verkeer. Het Tilburgse college beslist dit voorjaar en wil net als de projectontwikkelaars tot die tijd weinig kwijt over de plannen.

Er is ook al een tegenbeweging van lokale winkeliers die bang zijn voor omzetverlies. Via de website neetegenmegamall.nl verzamelden ze naar eigen zeggen al ruim 11 duizend handtekeningen van collega’s en anderen die vrezen voor verpaupering van de Tilburgse binnenstad.

Of de winkeliers het leuk vinden of niet, Nederlandse consumenten smachten bijna naar een megamall. Dat concludeerden onderzoekers van het Ruimtelijk Planbureau al in 2005. Onderzoeker Frank van Oort: ‘In het buitenland zijn er al veel van dit soort malls, en die zijn echt állemaal succesvol. Consumenten willen alles onder één dak, veel keuzemogelijkheid en goede bereikbaarheid.’

Nadelen zijn er ook, erkent Van Oort. ‘We hebben het hier over een nieuw winkelgebied ter grootte van de Tilburgse binnenstad. Als er zo’n enorm nieuw ding komt, gaat dat onvermijdelijk ten koste van andere winkels. Kijk naar Oberhausen in Duitsland, waar ook een megamall geopend is. In de binnenstad zijn daar nu bijna geen winkels meer over.’ Ook in Frankrijk en de Verenigde Staten ging de komst van malls en megasupermarkten vaak ten koste van lokale winkeliers.

Toch moet de politiek de ‘onvermijdelijke’ komst van megawinkelcentra niet tegenhouden, maar in goede banen leiden, vindt Van Oort. In de binnenstad gaat dan wel economische activiteit verloren, uiteindelijk wint de hele regio door de komst van een megamall.

Een heikel punt is de vormgeving. ‘Kijk naar die enorme blokkendozen in Frankrijk, de hypermarchés, met altijd zo’n enorm parkeerterrein ervoor. Het ziet er vaak gewoon niet uit.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden