Conglomeraat Daewoo wordt gemillimeterd

Het eens machtige Zuid-Koreaanse bedrijvenbolwerk Daewoo wordt gereduceerd tot een simpele autofabrikant. De schuldeisers van het Koreaanse conglomeraat lieten maandag weten Daewoo's winstgevende financieringsmaatschappij over te nemen....

Daewoo gaat gebukt onder schulden van omgerekend meer dan 110 miljard gulden. De overheid gaf de banken opdracht het concern goed aan te pakken, hetgeen resulteert in een bijna-ontmanteling. Maandag werd het Zuid-Koreaanse concern het met zijn schuldeisers eens over de verkoop van een groot aantal bedrijfsonderdelen om de enorme schuldenlast te verkleinen. Voor het eind van het jaar moeten de divisies scheepsbouw, bouw, telecom en elektronica zijn verkocht. Ook de effectenhandel en de investeringsactiviteiten moeten van de hand worden gedaan.

De top van Daewoo verzette zich aanvankelijk hevig tegen de verkoop van de financieringsmaatschappij Daewoo Securities. Dat onderdeel is niet alleen winstgevend, maar is ook het financiële zenuwcentrum van het conglomeraat. Met de financieringsmaatschappij raakt Daewoo ook een deel van de zeggenschap over de groep bedrijven kwijt.

Daewoo behoort met Samsung en Hyundai tot de grote chaebols (de Koreaanse term voor een conglomeraat van industriële bedrijven) van Zuid-Korea. Daewoo had vorig jaar ongeveer 150 miljard gulden omzet en vestigingen in 85 landen. Nadat Zuid-Korea eind 1997 werd getroffen door een financiële crisis bleek het bolwerk echter op financieel drijfzand te zijn gebouwd. De chaebols konden lang met steun van door de overheid gecontroleerde banken ongebreideld uitbreiden in vaak weinig voor de hand liggende sectoren. Ook Hyundai en Samsung kampen met financiële problemen.

Van de 25 divisies van Daewoo blijven er maar zes over, die allemaal met de productie en verkoop van auto's te maken hebben. Maar of er van die auto's wat overblijft, is ook de vraag. Daewoo praat met het Amerikaanse General Motors (GM) over samenwerking bij personenwagens. Tot 1992 maakte Daewoo voor GM al kleine auto's voor de Amerikaanse markt. Het is mogelijk dat Daewoo de controle over zijn autoproductie overdraagt aan GM. Het wil daar dan wel 3,5 miljard dollar (ruim zeven miljard gulden) voor hebben.

Bestuursvoorzitter Kim Woo-choong startte Daewoo in 1967 als textielonderneming. Het concern breidde sterk uit en was op zijn hoogtepunt goed voor 5 procent van het bruto binnenlands product van Zuid-Korea. Voor de Zuid-Koreaanse regering is de reddingsoperatie rond Daewoo dan ook van groot belang. Daewoo is niet alleen het symbool van de hervormingsplannen, een mislukking kan ook een kettingreactie aan faillissementen veroorzaken die het economische herstel in gevaar brengt. De Koreaanse overheid heeft dan ook gezegd desnoods meer dan 20 miljard gulden op tafel te willen leggen om de operatie tot een goed einde te brengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden