Conducteurs: onveilige situaties door gedrag reizigers
Het gedrag van treinreizigers tijdens het instappen leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties. Meer dan de helft stapt pas in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat blijkt uit een peiling onder 224 hoofdconducteurs van de NS.
Volgens de conducteurs duwen sommige mensen nog snel hun kinderwagen met kind tussen de sluitende deuren om toch de trein te kunnen halen. Of ze steken een voet of been tussen de deur om nog in te kunnen stappen. 'Gevaarlijk en het leidt tot onnodige en vermijdbare vertraging', zegt een conducteur op de website.
Bijna de helft van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee. 'Een man stapte te laat in. Bij de laatste controle voor vertrek zag ik zijn been uitsteken, ik voorkwam dat de trein kon vertrekken en er echt een gevaarlijke situatie kon ontstaan', vertelt NS-hoofdconducteur Xander Philips. 'Ik vroeg medereizigers waarom zij niet aan de noodrem hadden getrokken, waarop de beknelde man zei: ik heb gezegd dat ik het wel kon volhouden tot het volgende station.'
Na fluitsignaal instappen
71 procent van de conducteurs zegt meerdere keren per dag onnodige vertraging op te lopen doordat een reiziger na het fluitsignaal instapt. 'Veel reizigers zien de perrontijd als uiterste instaptijd, terwijl het de vertrektijd is', zegt Philips. 'Help ons mee op tijd te rijden, stap in vóórdat de conducteur het fluitsignaal geeft.'
Het spoorbedrijf wil het aantal reizigers dat te laat instapt, drastisch verlagen. De NS is daarom een campagne gestart met posters op de stations. Ook is er een campagnefilmpje gemaakt om mensen te laten zien wat de gevolgen kunnen zijn van het gedrag.