Leenfietsen in de stalling
Leenfietsen in de stalling © AFP

Concurrentiestrijd op deelfietsmarkt barst los in grote steden

De concurrentiestrijd tussen de deelfietssystemen is losgebarsten. Het Singaporese oBike is donderdag begonnen met het plaatsen van duizenden deelfietsen in Amsterdam. Eerder deze week lanceerde de Nederlandse start-up FlickBike een vergelijkbaar systeem in de hoofdstad. oBike beleefde twee weken geleden zijn Nederlandse primeur in Rotterdam.

De deelfietsen kunnen met een app van het slot worden gehaald en op een willekeurige locatie worden achtergelaten. Een half uurtje fietsen met een oBike kost 50 cent. De helft goedkoper dan FlickBike, maar daar staat wel eenmalige borg van 79 euro tegenover. Voor veel mensen misschien toch een te hoge drempel, denkt oBike. Daarom experimenteert het bedrijf dit weekend met een verlaagde borg van 49 euro om uit te proberen of het aantal aanmeldingen stijgt.

In Rotterdam ging de introductie van oBike niet onopgemerkt voorbij. Vele duizenden gele fietsen zwerven sinds twee weken door de stad. Het bedrijf is tevreden over de resultaten: 'Ze worden goed gebruikt, elke dag zijn er meer aanmeldingen.' Hoeveel fietsen er zijn neergezet in de stad wil het bedrijf vanuit concurrentieoverwegingen niet zeggen. Een blik op de app laat zien dat er op bijna iedere straathoek oBikes staan, tot diep in de buitenwijken. Ook in het fietsdepot staan tien fietsen: foutparkeerders die door de gemeente werden verwijderd.

Fiets huren en op een willekeurige plek terugzetten? Daar is een app voor.

De gemeente Rotterdam juicht de komst van oBike toe. 'Wij zijn blij met alle fietsinitiatieven in de stad', zegt een woordvoerder. Wel is de stad in overleg met andere grote gemeenten over de snelle opmars van de deelfietssystemen. Regelgeving ontbreekt. Fietsen mogen in Nederland overal geparkeerd worden, op aangewezen gebieden zoals stations na, ook deelfietsen.

Of de uit Azië overgewaaide deelfietssystemen een succes worden in Nederland, is nog de vraag. Gebruikers van oBike klagen over het formaat van de fietsen. Zij zijn geproduceerd voor de Aziatische markt en niet voor lange Nederlanders. Ook trappen de fietsen zwaar. 'Alsof je fietst met de handrem erop, niet vooruit te branden', klaagt iemand op Facebook. En wie de hele dag wil fietsen, blijft goedkoper uit met de OV-fiets: 3,85 euro voor 24 uur.