Concurrentie op hypotheekmarkt neemt toe: verzekeraars kapen klanten weg bij banken

Steeds meer Nederlanders sluiten een hypotheek af bij een verzekeraar. De banken verliezen terrein. Het marktaandeel van de 'grote drie' - Rabobank, ABN Amro en ING - is het afgelopen kwartaal teruggelopen naar 50 procent. In 2011 was dat nog bijna 70 procent.

Een makelaar plaatst een bord in de voortuin, de huiseigenaar kijkt toe Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Dat de verzekeringsconcerns klanten wegkapen bij de banken heeft volgens adviesbureau IG&H, dat de cijfers woensdag publiceerde, vooral te maken met hun relatief gunstige hypotheekrentetarieven voor lange rentevaste periodes van 20 of zelfs 30 jaar. Huizenkopers leggen de rente steeds langer vast, omdat die nu zo laag is.

Tussen april en juni zijn er in Nederland 84 duizend hypotheken afgesloten. Dat is 17 procent meer dan een jaar geleden. Huizenkopers steken zich bovendien steeds dieper in de schulden. Een nieuwe hypotheek bedraagt op dit moment gemiddeld 281 duizend euro, dat is een record.

Te midden van die huizengekte moeten de banken steeds meer moeite doen om niet nog meer marktaandeel te verliezen. Nieuwe aanbieders uit de hoek van de verzekeraars, pensioenfondsen en buitenlandse banken bieden de Nederlandse banken steeds beter partij. Dat is pijnlijk voor hen, omdat hun verdienmodel meer dan ooit drijft op hypotheken. Rabobank blijft de grootste hypotheekverstrekker van Nederland, gevolgd door ABN Amro. Maar Aegon staat inmiddels op nummer drie, vóór ING en ABN-dochter Florius.

Flitshypotheek? Laat je niet gek maken

Als de markt verhit is en elke seconde telt, omdat je als koper van een huis al snel achter het net vist, kan een 'hypertheek' uitkomst bieden. Toch is niet iedereen enthousiast over deze versnelling.

Voor de hypotheekklant is die toegenomen concurrentie goed nieuws. Vooral in de crisisjaren, tussen 2009 en 2014, verdienden de banken goud geld aan hypotheken. De rentemarges (het verschil tussen de hypotheekrente en de kosten die een bank maakt om de hypotheeklening te financieren) waren hoog, ook in vergelijking met de buurlanden. Volgens critici, zoals de Vereniging Eigen Huis, betaalde een gemiddelde Nederlandse huizenbezitter hierdoor al gauw 85 euro per maand teveel.

Naast de dalende rentes lijken hypotheekverstrekkers ook een nieuwe manier te hebben gevonden om zich te onderscheiden van de concurrentie: snelheid. Zo maakt Rabobank sinds vorig jaar reclame voor een 'hypotheek in een week'. Bestuursvoorzitter Wiebe Draijer toonde zich eerder deze maand zeer tevreden over dat product, maar hij waarschuwde wel voor een dreigende rat race: 'De belofte van een hypotheek in een seconde lijkt mij niet verstandig.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.