nieuws kledingbranche

Concurrentie en klant veroorzaken tweedeling in kledingbranche

De stevige concurrentie en de wispelturige klant veroorzaken een tweedeling in de kledingbranche. Zichtbaarheid is daarbij essentieel: kledingwinkels met een aansprekende locatie en met een substantiële omzet via een aantrekkelijke website groeien over het algemeen snel. 

Publiek aan het winkelen in het centrum van Rotterdam. Beeld ANP

Winkels op minder prominente plekken hebben het een stuk moeilijker. Deze kledingkloof zet naar verwachting dit en volgend jaar door.

Dat blijkt onderzoek van ABNAmro en winkelonderzoeker Locatus. De kledingbranche weet maar beperkt te profiteren van de bloeiende economie. De omzet in winkels en online groeide vorig jaar met maar 2 procent, waarbij de onderlinge verschillen groot zijn: een op de vijf kledingwinkeliers zag de omzet met 10 procent of meer stijgen, terwijl meer dan de helft te maken had met een omzetdaling. Dat doet direct pijn in de portemonnee, want een groot deel van de kosten zijn vast, wat leidt tot dunne marges. Daardoor is de ruimte om te investeren voor veel kleidingondernemers beperkt.

De zaak wordt er dit jaar niet beter op, denken ABN Amro en Locatus. De onderzoekers verwachten na matige cijfers in het eerste kwartaal dat de groei in de kledingbranche stilvalt. Daarbij zet de tweedeling door. De kwaliteit van de service en van het assortiment blijven doorslaggevend, maar door de hevige concurrentie is het lastig om alleen daarmee het verschil te maken. Daarom is een zichtbare en drukke locatie van levensbelang. Kledingwinkeliers in de drie grote steden en hun randgemeenten doen goede zaken. In hun (fysieke) winkels werd vorig jaar 7 procent meer verkocht. Vooral op de A-locaties binnen de winkelgebieden, met het meeste passerende publiek, werd goed verkocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden