Concurrentie dwingt TomTom in te krimpen

Ooit was TomTom de vrijwel onbetwiste koning van de navigatiekastjes. Niet voor niets belandde de merknaam als synoniem voor een hele productcategorie in de dikke Van Dale, maar daar koopt een bedrijf nu eenmaal niets voor. De laatste jaren is de concurrentie, vooral op prijs, sterk toegenomen en daardoor ziet TomTom zich nu gedwongen in te krimpen.

Beeld anp

Van oorsprong is TomTom een softwarebedrijf. Onder de naam Palmtop maakte het in de jaren '90 apps voor de eerste generatie zakcomputers. Na de eeuwwisseling sloeg het bedrijf een nieuwe koers in. Het werd omgedoopt tot TomTom en richtte zijn pijlen volledig op een nieuwe maar snel groeiende markt: gps-navigatie voor in de auto.

Het eerste navigatieproduct kwam in 2002 op de markt. TomTom Navigator was een programma waarmee zakcomputers konden worden gebruikt als navigatiesysteem. Bij de software werd een aparte gps-ontvanger geleverd en een steun om het apparaat op de voorruit te bevestigen.

TomTom Navigator werd een verkoopsucces en in 2004 bracht het bedrijf zijn eerste draagbare navigatiesysteem TomTom Go op de markt. In datzelfde jaar kwam ook TomTom Mobile uit, een navigatieprogramma voor smartphones.

In mei 2005 ging TomTom naar de beurs in Amsterdam. Beleggers omarmden het aandeel en binnen een jaar werd het opgenomen in de AEX-hoofdindex. De beursgang leverde de grondleggers van het bedrijf honderden miljoenen euro's op.

Om de toenemende concurrentie van onder meer het Amerikaanse Garmin en mobieltjesmakers zoals Nokia het hoofd te bieden, bleef TomTom schaven aan zijn producten. Vooral betrouwbaardere kaarten waren van belang en daarom kocht het bedrijf in 2007 de producent van digitale kaarten Tele Atlas.

De financiële crisis van 2008 strooide echter zand in de machine. De belangrijkste markten van TomTom zakten in een recessie en daardoor stokten de verkopen. Ook daalden de prijzen door de toegenomen concurrentie. De leningen die TomTom had afgesloten om Tele Atlas te kunnen kopen, wogen bovendien zwaar op de onderneming.

Van de klappen die TomTom de laatste jaren kreeg, herstelt het bedrijf maar moeizaam. Het probeert minder afhankelijk te worden van de grillige consumentenmarkt door rechtstreeks aan autobouwers te leveren. Ook moeten softwarelicenties meer geld gaan opleveren, maar boven alles moeten de kosten omlaag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden