Concorde vliegt nauwelijks - als hij weer vliegt

Het voorlopig vliegverbod voor de Concorde lijkt de doodsteek voor een hopeloze vliegmachine. Maar British Airways weigert zich erbij neer te leggen, en wil van de gelegenheid gebruik maken om het interieur van het toestel te vernieuwen....

British Airways wil het interieur van zijn zeven Concordes ingrijpend moderniseren. De Britten waren al van plan om voor 14 miljoen pond nieuwe stoelen, toiletten en serviesgoed aan te schaffen. Nu de toestellen door het intrekken van het luchtwaardigheidsbewijs zeker een aantal weken aan de grond moeten blijven, wil BA onderzoeken of de geplande verbouwing kan worden versneld.

Anders dan analisten vindt de Britse luchtvaartmaatschappij de supersonische legende nog lang niet rijp voor het museum. Woensdag schortten de Franse en Britse luchtvaartautoriteiten tegelijkertijd het luchtwaardigheidsbewijs van de Concorde op.

Air France hield zijn Concordes al sinds het ongeluk bij Parijs aan de grond op bevel van de Franse verkeersminister, maar BA meende dat er geen bewijs was van onveiligheid. Ook van de Britse rijksluchtvaartdienst, de CAA, mochten de machines tot gisteren gewoon vliegen.

Pas toen het Brits-Franse team dat het ongeluk onderzoekt, met bewijzen kwam dat de ramp was te wijten aan een simpele klapband, besloot de CAA tot maatregelen. 'Tot dat moment hadden we geen bewijzen dat het toestel onveilig was', zegt een woordvoerster van de CAA. Blijkbaar mag er dan worden gevlogen.

British Airways had tien jaar geleden al eens een soort spatbord op het landingsgestel gemonteerd, maar dat helpt alleen tegen opspattende modder. Het helpt niet tegen de stukken rubber van geklapte banden die met een zodanige kracht worden weggeslingerd dat ze de brandstoftanks vernielen. De fabrikanten, de autoriteiten en de twee luchtvaartmaatschappijen gaan zich nu beraden op maatregelen die dat scenario, dat zich in Parijs voordeed en in een ramp eindigde, voor de toekomst moeten voorkomen. Het probleem doet zich alleen bij de Concordes voor. Geen ander verkeersvliegtuig heeft zo'n hoge start- en landingssnelheid, en geen ander toestel heeft zulk dun plaatwerk in de vleugels.

Analisten denken dat een forse investering in de Concorde niet meer kan worden uitgevoerd omdat dat niet meer rendabel te maken is in een reeds 25 jaar oud toestel. Maar een woordvoerster van British Airways wijst die gedachte van de hand. 'De toestellen zullen begin september weer vliegen.' Het hoofd van het Franse onderzoeksbureau BEA, Paul-Louis Arsalan, is terughoudender. 'Ik hoop dat de Concorde weer zal vliegen', zegt hij voorzichtig.

BA gaat ervan uit dat het toestel minstens tot 2006 mee kan, maar na een controle in dat jaar waarschijnlijk zelfs tot 2015. De toestellen zouden dan maar liefst veertig jaar oud zijn, maar volgens de woordvoerster klinkt dat dramatischer dan het is. 'Het toestel vliegt relatief weinig, dus het veroudert ook niet zo snel. De toestellen hebben nu elk zo'n zevenduizend vluchten gemaakt. Gewone vliegtuigen hebben dat er vaak na vier jaar al op zitten.' Een gewoon vliegtuig haalt makkelijk dertig jaar drukke dienst.

BA zegt dat de toestellen winstgevend zijn. Dat mag een wonder heten, want ze staan meestal stil. Onder normale omstandigheden heeft BA (in het drukke seizoen) drie toestellen in bedrijf, en vier in onderhoud. Zelfs die drie in bedrijf hebben een rustig leventje. Met zijn drieën vliegen ze dagelijks twee retourtjes Londen-New York, in totaal dertien uur vliegen.

De winst kan alleen worden verklaard uit de exorbitante prijs van een kaartje: 3728 pond sterling voor een enkeltje. Ook Air France zou winst maken op zijn Concordes, volgens de Franse krant Libération 10 à 20 miljoen francs per jaar. 'Winst' is overigens een betrekkelijk begrip. De ontwikkeling van het toestel kostte (omgerekend naar ponden van 1999) 9 miljard pond sterling, maar werd volledig door de Franse en Britse regering betaald. Sindsdien is geen enkel supersonisch verkeersvliegtuig op de markt gekomen. Amerika blies twee jaar geleden een project af om een vliegtuig te ontwikkelen, driemaal zo groot en dubbel zo snel als de Concorde. Problemen met lawaai, luchtvervuiling en torenhoge kosten bleken nog steeds onoplosbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden