Computer trekt een blik acteurs open

Slechts twaalf acteurs waren nodig om een kolossale knokpartij van honderd man te verfilmen in The Matrix Reloaded. Virtuele cinema bereikt in de film nieuwe spectaculaire hoogten....

Voor de Burly Brawl in The Matrix Reloaded zijn beide methodes toegepast. Bij gevechten waarin Keanu Reeves de Hugo Weavings hooguit met twee tot drie tegelijk van zich afmept, zijn echte mensen gebruikt in reflecterende pakken met sensoren. Over hun lichaam is een digitale, driedimensionale versie van Weaving geplakt. De scène waarin Reeves wordt bedolven onder honderd agenten Smiths, is gemaakt door apart gemaakte opnamen van twaalf acteurs, stuntmannen en stand-ins in de computer over elkaar heen te leggen. Planning is een monikkenwerk geweest.

Wat de scène levensecht maakt zijn de gezichten van de honderd-en-één virtuele figuren in beeld. Ze trekken elk een aparte grimas. Daarvoor werden de gezichten van Reeves en Weaving opgenomen met vijf Sony-camera's die in een halve cirkel om hun hoofd stonden opgesteld. Elke porie en pukkel werd vastgelegd en in de computer opgeslagen. Met deze beelden kon een digitaal gezicht worden geschapen dat met de gewenste uitdrukkingen op elk van de honderd virtuele personages is gemonteerd. De opnamen van het binnenplein-gevecht duurden 27 dagen, de samensmelting van live action en computertrucage enkele maanden.

Eén van de technieken die in de oorspronkelijke Matrix al opzien baarde, keert in Reloaded terug. In de Bullet Time-scènes lijken acteurs en objecten stil te staan of te zweven, terwijl de camera om hen heen draait. Voor zulke opnamen worden de te 'bevriezen' acteurs en objecten in een cirkel van 120 digitale fototoestellen geplaatst, tegen een lege achtergrond. De camera's maken in een hoog tempo van alle kanten opnamen van de actie. De opnamen worden in een computer gestopt, die de overlappende beelden aan elkaar 'lijmt' en het decor toevoegt. Zo ontstaat een 'rondom'-beeld, waar de camera omheen draait.

Van het budget van 300 miljoen dollar voor Reloaded en het derde deel (Revolutions, rond Kerst in de bioscopen) is eenderde aan deze tovenarij opgegaan. Voor de tweede aflevering werden duizend special effects-opnamen gemaakt, tegen 412 gemanipuleerde beelden in zijn voorganger. Aan de beelden werd vier maanden door 500 programmeurs, schilders en explosievenexperts gewerkt.

Aan de achtervolgingscène aan het eind van Reloaded is veel ouderwets stuntwerk van mensen en motoren te pas gekomen. Toch werden ook deze stunts van tevoren met behulp van computer en CAD-software (computer aided design) uitgestippeld. Voor elke auto apart werd vastgelegd op welk punt hij waar werd verwacht, en vanuit welk standpunt het voertuig zou worden gefilmd.

De verfilming van de achtervolging nam zeven weken in beslag. Omdat geen enkele stad een stuk snelweg bijna twee maanden kan afsluiten, werd 2,5 kilometer asfalt speciaal aangelegd bij de verlaten Californische marinebasis Alameda. Kosten: 300 duizend dollar per halve kilometer.

Toegegeven: aan het salaris van Hugo Weaving was filmmaatschappij Warner Bros. meer kwijt. En dat terwijl hij maar voor één van zijn honderd rollen is betaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden