Compensatie bij prijsafspraken

Consumenten die de dupe zijn geworden van verboden prijsafspraken tussen bedrijven, moeten gemakkelijker bij de rechter een schadeloosstelling kunnen afdwingen.

Kroes jaagt op kartelvormers die illegale prijsafspraken maken. Zo kregen Heineken, Grolsch en Bavaria in april 2007 samen een boete van 273 miljoen euro. Ze hadden tussen 1996 en 1999 onderling afspraken gemaakt over prijzen en prijsverhogingen.

De jaarlijks honderden miljoenen euro's aan boetes die Kroes uitschrijft, worden teruggegeven aan de 27 EU-landen. Maar daarmee hebben de gedupeerden zelf -– in het geval van het brouwerskartel zowel bierdrinkers als horecagelegenheden – het te veel betaalde geld nog niet teruggekregen.

‘We gaan het slachtoffers gemakkelijker maken om schadevergoedingen te vragen’, aldus Kroes. ‘Individuen, bedrijven of consumentenorganisaties moeten samen naar de rechtbank kunnen gaan en hun geld terugeisen.’

Als de Europese Commissie of de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een overtreding heeft vastgesteld, moet dat gedupeerden voortaan voldoende houvast geven voor hun claim.

De Consumentenbond is tevreden over de voorstellen. ‘Momenteel is het voor ons in Nederland nog onmogelijk om collectieve acties te voeren namens consumenten’, aldus woordvoerder Ewald van Kouwen. ‘Bedrijven zullen bovendien twee keer nadenken om verboden prijsafspraken te maken. Ze riskeren niet alleen een boete, maar ook processen voor het verhalen van de schade.’

Wel heeft Van Kouwen nog enkele zorgen. Zo kan het nog een hele tijd duren tot de Europese regelgeving is aangepast. De bond roept staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) en minister Hirsch Ballin (Justitie) daarom op zelf al aan de slag te gaan, zodat de bond collectieve schadevergoedingen kan indienen.

Van Kouwen: ‘Dat willen we niet alleen bij kartelafspraken, maar ook op het terrein van consumentenrecht. Dan kunnen we bijvoorbeeld ook namens grote groepen mensen geld terugeisen van reisbureaus die misleidende informatie geven of telecombedrijven die in reclames een onjuiste vergelijking maken met de concurrentie.’

De plannen van eurocommissaris Kroes zijn het resultaat van jaren juridische voorbereiding. Belanghebbenden zoals consumentenorganisaties en bedrijven kunnen tot half juli commentaar geven. Daarna legt Kroes de plannen voor aan het Europees Parlement en de EU-landen.

Kroes is niet bang voor ‘Amerikaanse toestanden’, waarbij advocaten massaal claims indienen. ‘Maar de hindernissen om je recht te halen en je geld terug te krijgen, moeten worden weggewerkt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden