Commissie wil Martinair het liefst opknippen

De kans is groot dat de vliegtuigmaatschappij Martinair wordt opgeknipt. Dit weekend legt een commissie onder leiding van Vagn Sorensen, de ex-financieel-directeur van SAS, een aantal scenario’ s voor aan de beide aandeelhouders: KLM en Maersk....

De prioriteit van de commissie ligt bij het opknippen van Martinair, zo blijkt uit vertrouwelijke stukken. Het Europese charterdeel van Martinair zou naar Transavia gaan en de vracht naar Air France-KLM. De resterende langeafstandsvluchten, inclusief nieuwe bestemmingen, worden ondergebracht in het nieuwe Martinair.

Als belangrijke tweede mogelijkheid ziet de commissie een bod van een groep Nederlandse investeerders, waaronder een financiële instelling en een reisorganisatie.

Zij willen Martinair overnemen. Het bedrijf zou dan Martinair 2.0 gaan heten. Maar ook dan is de kans reëel dat Martinair zijn vrachtafdeling aan Air France-KLM afstaat.

Martinair heeft een jaaromzet van ongeveer een miljard, waarvan de helft met vracht wordt gehaald.

President-directeur Arie Verberk van Martinair is vooruitlopend op de conclusies al gevraagd voor 21 september op te stappen. Verberk sputterde bij de presentatie van de jaarcijfers een paar weken geleden nog fel tegen. Hij verweet de aandeelhouders besluiteloosheid. Jarenlang zouden ze geen beslissing hebben genomen over de toekomst van Martinair, wat nadelig was voor het concern.

De aandeelhouders (KLM en Maersk) sloegen echter genadeloos terug. De huidige situatie bij Martinair is onacceptabel, zei Leo van Wijk, de tweede man bij Air France-KLM en tevens lid van de commissie-Sorensen, enkele dagen later in Parijs. De aandeelhouders menen dat ze waren geketend door regelgeving uit Brussel. Maersk wilde zijn aandeel graag aan KLM verkopen, maar Brussel hield dit tegen vanwege een te dominante positie op de Nederlandse markt van KLM, dat ook Transavia bezit.

Een verkoop zou nu wel mogelijk zijn omdat ook Arkefly, Vueling en Air Berlin op de routes van Transavia en Martinair vliegen.

De aandeelhouders vinden dat Verberk het slecht heeft gedaan. Martinair verloor vorig jaar 7 miljoen euro en heeft al jaren moeite het hoofd boven water te houden.

Verberk wijt de slechte cijfers aan de hoge kerosineprijzen, maar de aandeelhouders wijzen erop dat de andere maatschappijen met hetzelfde euvel te maken hebben en desondanks winst maken. Ook vinden ze de vloot een kostbaar allegaartje en missen ze de vroeger zo geroemde innovatieve kracht van Martinair.

Reisorganisaties klagen, omdat Martinair toeristische bestemmingen intrekt ten faveure van bijvoorbeeld een lijndienst naar Paramaribo, waar voor de reisbranche geen droog brood mee te verdienen valt. Ook zijn de tarieven te weinig concurrerend, mede door de hoge kosten van het onderhoud. Werknemers wachten af wat er gebeuren gaat. ‘De sfeer is hier te vergelijken met die bij ABN Amro’, zegt een medewerker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden