Collega verkoopt nu de ‘fun’ van Peter Langhout

Peter Langhout Reizen geldt als het enfant terrible van de reiswereld. Het reisbureau is een van de goedkoopste. Door een boekhoudkundige oorzaak, is het bedrijf geen lid meer van het Garantiefonds....

Hij was naar eigen zeggen drie jaar oud toen hij tegen zijn moeder zei: ‘Ik ga naar Amerika!’

Reizen leek hem het mooiste wat er is, en in 1987 begon Peter Langhout, toen 28 jaar oud – en al talloze keren naar zijn droomland afgereisd – met Peter Langhout Reizen.

Tussen de duizenden reisbureaus die Nederland telt, groeide Langhout uit tot het tiende reisbureau van Nederland. Boekte hij in 1987 met elf arrangementen nog vijfduizend vakanties met een totale omzet van 1,1 miljoen gulden, nu reizen jaarlijks 120 duizend Nederlanders via zijn bedrijf, die kunnen kiezen uit meer dan vijfhonderd verschillende reizen. De omzet: bijna 40 miljoen euro.

De oprichter zelf, ‘makelaar in fun’, groeide uit tot enfant terrible van de reisbranche. Want Langhout voert agressieve reclamecampagnes, koopt zijn hotelkamers en vliegtuigstoelen groot in, onderhandelt scherp en geldt daardoor als een van de goedkoopste en meest geduchte concurrenten.

Omdat Langhout weigert lid te worden van de brancheorganisatie ANVR – ‘Ik heb niemand nodig die mij komt vertellen of ik het goed doe’ – is er ook geen geschillencommissie waar zijn klanten naartoe kunnen bij klachten. Dat levert met enige regelmaat hilarische, tranentrekkende verhalen op in de media, over gedupeerde omaatjes die hun vakantie op camping zus-of-zo in het water zagen vallen.

In het jaar 2000 werd bij een van de gecontracteerde hotels in het Spaanse Salou een legionellabesmetting ontdekt, en verongelukte een van Peter Langhouts buschauffeurs in het Zuid-Franse Valence, waarbij drie toeristen om het leven kwamen en bijna dertig anderen gewond raakten.

De reisorganisator huurde een hoogleraar en het onderzoeksinstituut TNO in om de slaaptijden van buschauffeurs te onderzoeken, waarmee hij een nieuw keurmerk in de markt wilde zetten. Er werd alom lacherig gedaan: zo’n keurmerk bestond immers al bij de ANVR, waar Peter Langhout geen lid van was.

Concurrenten grepen de incidenten dankbaar aan om het imago van de tegendraadse vakantieverkoper in twijfel te trekken.

De volgende munitie wordt hen op een presenteerblaadje aangereikt: de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft Peter Langhout Reizen geroyeerd. ‘De financiële basis voldoet niet meer aan onze standaardnormen’, zegt directeur Peter Silbermann van de SGR. Hij heeft ‘het hele zooitje’ aan vakantiebedrijven die met Peter Langhout samenhangen als lid geschorst. Dat zijn bijvoorbeeld ook De Vakantieversneller, Vakanties.nl, White Dreams en Sports Travel.

‘Dit kan de nekslag voor Peter Langhout betekenen’, zegt directeur Wil van den Hoogen van D-reizen. ‘De consumenten zullen geen risico lopen en hard weglopen. Binnen de branche stond Langhout al niet bekend als de meest betrouwbare.’

Mirjam Dresmé van de brancheorganisatie ANVR noemt het royement schadelijk voor het imago van de reisbranche. ‘Als mensen rijk genoeg zijn om te boeken bij een bedrijf dat niet wordt gedekt door het Garantiefonds, moeten ze dat zelf weten. Maar als het straks misgaat en ze zien hun geld niet terug, is dat voor iedereen vervelend.’

Peter Langhout, die volgend jaar het tienjarig bestaan van zijn online reisbureau hoopt te vieren, draagt het boeken van reizen tijdelijk over aan collega Dentours, dat soms ook AnnaSol heet. Dit SGR-lid mag nu de fun van Langhout gaan verkopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden