Coca-Cola financiert onderzoek: geen obesitas door suiker

Coca-Cola financiert een nieuwe groep wetenschappers die beweert dat obesitas kan worden opgelost zonder al te veel op calorieën of consumptie te letten. Volgens de onderzoekers speelt lichaamsbeweging een veel belangrijkere rol bij het behouden van een gezond gewicht.

Beeld epa

De nieuwe non-profit organisatie, genaamd Global Energy Balance Network, probeert deze boodschap te verspreiden via medische tijdschriften, conferenties en sociale media. 's Werelds grootste producent van suikerhoudende dranken steunt de organisatie zowel financieel als logistiek, zo blijkt uit onderzoek van The New York Times. Na Wob-verzoeken van de Amerikaanse krant onthulden twee universiteiten die leden van Global Energy Balance Network in dienst hebben dat Coca-Cola vorig jaar 1,5 miljoen dollar doneerde om de organisatie op te richten.

De organisatie, waarbij een aantal invloedrijke wetenschappers zijn aangesloten, vindt dat Amerikanen te gefixeerd zijn op hoeveel ze eten en drinken, en niet genoeg aandacht aan beweging geven. 'In populaire media en wetenschappelijke pers ligt de meeste focus op 'ze eten te veel' en wordt de schuld aan fast food en suikerhoudende dranken gegeven', aldus vice-voorzitter van de groep, Steve Blair in een recente video van Global Energy Balance Network. 'Er bestaat echter vrijwel geen overtuigend bewijs dat dit ook echt de oorzaak is.'

(Tekst gaat verder na video)

Beeld afp

Politiek en publiek verzet

Tegenover de New York Times noemen medische deskundigen de boodschap van de organisatie misleidend. Coca-Cola probeert volgens hen de kritiek op de rol die suikerhoudende dranken hebben gespeeld in de verspreiding van obesitas en diabetes te omzeilen. Ze betogen dat het bedrijf de nieuwe groep gebruikt om het publiek te overtuigen dat lichamelijke activiteit slechte voeding kan compenseren, ondanks aanwijzingen dat beweging weinig invloed op gewicht heeft, vergeleken met consumptie.

Daarbij wijzen veel deskundigen op het feit dat de consumptie van caloriehoudende frisdranken door de gemiddelde Amerikaan in de afgelopen twee decennia met ruim 25 procent is gedaald. De omzetgroei in de markt voor koolzuurhoudende dranken staat al jaren flink onder druk.

'De verkoop van Coca-Cola zakt langzaam weg en er is enorm politiek en publiek verzet tegen frisdrank', aldus gezondheidslobbyist Michele Simon. 'Elke grote stad probeert iets te doen om het verbruik terug te dringen. Deze nieuwe organisatie is een directe reactie op alle manieren waarop het bedrijf aan het verliezen is. Ze proberen wanhopig het bloeden te stoppen.'

Eigen opvattingen

In een verklaring zegt Coca-Cola een lange geschiedenis te hebben in het steunen van wetenschappelijk onderzoek dat met hun dranken te maken heeft.

'We werken samen met een aantal van de meest vooraanstaande experts op het gebied van voeding en lichamelijke activiteit', aldus de frisdrankgigant. 'We vinden het belangrijk dat de onderzoekers met wie we samenwerken hun eigen opvattingen en wetenschappelijke bevindingen hebben, ongeacht de uitkomst, en transparant zijn over onze financiering.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.