Clooney verdient paar honderd miljoen met verkoop 'wondertequila'

De kater die George Clooney zes jaar geleden overhield aan een drankgelag in Mexico, is de hoofdpijn dubbel en dwars waard geweest. Clooney en zijn vriend Rande Gerber (de man van supermodel Cindy Crawford) besloten in 2011 tijdens een Mexicaanse vakantie een eigen tequilamerk op te zetten, Casamigos. Het Britse drankenconcern Diageo maakte deze week bekend dat 'premium'-merk van de acteur te kopen. Clooney en Gerber kunnen een paar honderd miljoen dollar bijschrijven op hun al goedgevulde bankrekeningen.

George Clooney tussen zijn Casamigos-partners in 2013. Beeld getty

Het hobbyproject van Clooney wordt onderdeel van het bedrijf dat ook de drankmerken Bailey's, Smirnoff en Johnny Walker bezit. 'Als je ons vier jaar geleden had gevraagd of we een miljardenbedrijf hadden, denk ik niet dat we 'ja' hadden gezegd', mailde Clooney woensdag aan de Amerikaanse nieuwszender CNBC.

Volgens de filmster heeft hij zijn tequilabedrijf niet opgericht om het voor veel geld te verkopen, maar puur als liefhebberij. 'We wilden voor onszelf en voor vrienden een tequila maken die we de hele dag konden drinken zonder de volgende dag een kater te hebben', vertelt Gerber aan CNBC. Na een motortrip door Mexico vonden de vrienden een distilleerderij in de deelstaat Jalisco. Die bleek de 'perfecte' agavedrank te kunnen maken. Op aanraden van de distilleerderij registreerden de oprichters het merk in 2013 en begonnen ze hun drank toen ook te verkopen. Ze noemden de drank naar het stuk land waar hun vakantiehuizen op staan: Casamigos ('vriendenhuis).

'Een dwaas verhaal', reageert Joep Stassen, directeur van de branchevereniging voor sterkedrankproducten, SpiritsNL. 'Uiteraard krijg je ook van Clooneys tequila een kater. Casamigos komt alleen maar weg met die bewering omdat Clooney erachter zit.'

Waar of niet, het verhaal over katervrije tequila werkt wel. Sinds de oprichting verdubbelde de verkoop elk jaar. In 2016 verkocht Casamigos 120 duizend negenliter-dozen (de standaardmaat). De snelle groei van het bedrijf past binnen de tequila-goudkoorts die de afgelopen jaren in de VS heerst. De verkoop van dure merken als Casamigos is sinds 2002 met 706 procent gestegen. De totale Amerikaanse tequila-afzet verdubbelde in die tijd.

Ondanks die goede cijfers noemen de analisten het bedrag dat Diageo betaalt hoog. Concurrent Beam kocht in 2012 het goedkopere tequilamerk Pinnacle voor 600 miljoen dollar (538 miljoen euro). Voor dat geld verkocht Pinnacle 25 keer zoveel tequila als Casamigos.

Toch levert het kleine Casamigos 700 miljoen dollar (627 miljoen euro) op. Als de tequila de komende tien jaar goed verkoopt komt er nog eens 300 miljoen dollar (269 miljoen euro) bovenop. Clooney en Gerber ontvangen ieder eenderde van de koopsom. De rest gaat naar hun zakenpartner Michael Meldman, schrijft Forbes.

Wie in Nederland een shotje van de 'wondertequila' wil proeven heeft pech. Casamigos is te koop in twintig landen, maar niet in Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden