Claimers krijgen gedragscode

Zogenoemde ‘claimstichtingen’ die de belangen behartigen van gedupeerde consumenten schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Maar vaak zien consumenten door de bomen het bos niet meer.

Zij weten niet of zij te maken hebben met een club die echt opkomt voor hun belangen of een malafide partij die alleen maar uit is op het geld.

Om de consument hiertegen te beschermen, heeft Rob Okhuijsen, specialist in crisiscommunicatie, een zogenoemde ‘claimcode’ bedacht voor collectieve consumentenacties. De nieuwe regels hebben betrekking op onder meer de samenstelling van het bestuur van de stichting, de beloningen, het toezicht en de transparantie.

Zonder winstoogmerk

Het bestuur moet uit minimaal drie personen bestaan. ‘Eenmansstichtingen zijn uit den boze’, aldus mede-initiatiefnemer Jurjen Lemstra. Het bestuur moet zodanig samengesteld worden dat ‘elke vorm en schijn van belangenverstrengeling tussen de stichting en haar bestuurders wordt vermeden.’ Daarnaast moet het behartigen van collectieve belangen zonder winstoogmerk gebeuren.

Okhuijsen en Lemstra presenteerden donderdag het conceptplan tijdens een seminar. Daaraan namen onder anderen Jan Maarten Slagter (directeur VEB), Dexia-bestuursvoorzitter Ben Knüppe en Bart Combeé van de Consumentenbond deel.

Collectieve claims zijn een lucratieve business in Nederland. De woekerpolisstichtingen die namens hun vele honderdduizenden leden schikkingen troffen met verzekeraars, zagen vele miljoenen binnenstromen. Niet zelden beconcurreren dergelijke stichtingen elkaar als het gaat om het binnenhalen van deelnemers.

Heel wat verbeteren

Voor het opstellen van de claimcode onderzochten Okhuijsen en Lemstra de statuten van zeventien claimstichtingen, waaronder die van Stichting Woekerpolis Claim, Stichting Spaarders DSB en Stichting Koersplandewegkwijt. ‘Geen enkele stichting voldeed aan de code zoals die er nu ligt. Ze hebben allemaal wel wat te verbeteren’, aldus Lemstra.

Consumenten in de Rotterdamse Koopgoot. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden