Citroën strikt 'Doutzen Kroes van bejaarde modellen' (94) voor campagne

Automerk DS, voorheen Citroën DS, heeft een wel heel onconventionele modelkeuze gemaakt voor de nieuwe reclamecampagne: de 94-jarige Iris Apfel speelt daarin de hoofdrol.

Bregje Lampe
Iris Apfel in de reclame van DS. Beeld Rechtenvrij
Iris Apfel in de reclame van DS.Beeld Rechtenvrij

Een zwik kleurrijke armbanden en een oversized ronde zonnebril. Wie een beetje is ingevoerd in de hedendaagse stijliconen, herkent haar meteen: Iris Apfel. Meestal afficheren automerken zich met knappe, jonge vrouwen. Of met aantrekkelijke machomannen. Maar een excentrieke 94-jarige achter het stuur? Dat is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Al was het maar omdat Apfel met een stok loopt en het dus niet zo waarschijnlijk is dat ze zélf nog met de auto door New York rijdt - laat staan over een spiegelend meer, zoals in het spotje voor de DS3.

PSA, het moederconcern van DS, heeft de Amerikaanse interieurontwerper en zakenvrouw niet uitgekozen om haar leeftijd, maar vanwege haar rol als stijlicoon. Apfel zette samen met haar man Carl textielbedrijf Old World Weavers op, dat onder meer het interieur ontwierp voor negen presidenten in het Witte Huis. In de modewereld geniet ze al jaren een sterrenstatus: ze is de Doutzen Kroes van de bejaarde modellen. Maar niet omdat ze zo mooi is, maar omdat ze eigenzinnig is.

Lak aan trends

Apfel heeft lak aan voorschriften en trends in de mode. Ze draagt gerust tien kettingen, vijftien armbanden, een heel grote bril én een kleurrijk jasje tegelijk. Kortom: ze is excentriek. En omdat een zekere mate van excentriciteit het altijd goed doet in de mode, is ze uitgegroeid tot stijlicoon. Het begon met haar verschijning op Advanced Style, het straatmodeblog van Ari Seth Cohen waarop voornamelijk oudere vrouwen worden afgebeeld.

In 2005 wijdde het Metropolitan Museum of Art in New York een tentoonstelling aan haar kledingstijl; Rara Avis (Rare Bird): the Irreverent Iris Apfel werd een groot succes. Intussen heeft ze onder meer een eigen make-upcollectie gemaakt voor cosmeticamerk Mac, ze stond model voor kledingmerk & Other Stories en ze figureerde naast topmodel Karlie Kloss in de campagne van tassenmerk Kate Spade. De doorbraak bij het grote publiek was de documentaire Iris van Albert Maysles, die vorig jaar draaide in de Nederlandse bioscopen en nu nog op Netflix is te zien.

(tekst gaat verder onder de video)

Iris Apfel Beeld epa
Iris ApfelBeeld epa

Ideale ambassadeur

Nog niet zo lang geleden, tijdens de laatste modeweek in Parijs, zette het toonaangevende luxewarenhuis Le Bon Marché de stijl van Apfel in de kijker met een aantal speciale etalages. Met de kleinste DS gaat de favoriete paradijsvogel van de modewereld nu mainstream. Voor het Franse automerk, dat met de slogan 'Spirit of Avant-Garde' exclusiviteit pretendeert, is Apfel de ideale ambassadeur.

Het merk hoopt met Apfel jonge creatievelingen en modieuze types aan te trekken, zeg maar het soort mensen dat make-up bij Mac koopt en de documentaire Iris al zag tijdens filmfestival IDFA in 2014.

Apfel is overigens niet de eerste onconventionele ambassadeur van het automerk. Vorig jaar was de succesvolle en aantrekkelijke Zwitserse schrijver Joël Dicker te zien in de campagne, een slimme zet waarmee het merk hengelt naar populariteit onder de intellectuele elite.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden