Chinese webshops in trek bij Nederlandse consument

Nederlandse consumenten wijken steeds vaker uit naar China voor hun online aankopen. Een kwart van de buitenlandse internetbestellingen kwam vorig jaar uit China. Dat blijkt uit onderzoek van pakketbezorger PostNL en marktonderzoeker GFK.

Chinese webshops in trek bij Nederlanders. Beeld anp

Nederlanders besteedden in 2015 ruim een half miljard euro in buitenlandse webshops, een stijging van 31 procent. Daarmee is het aandeel in het totale aantal onlineaankopen, dat al jaren groeit, nog altijd gering: 3 procent. Nederlandse consumenten zijn bang dat een buitenlandse bestelling niet aankomt of tegenvalt.

Chinese webshops zijn het meest in trek vanwege het grote assortiment en de lage prijzen. Bijna een kwart van de buitenlandse internetbestedingen komt uit China. Daarmee zijn Chinese internetwinkels als Alibaba en Aliexpress de grootste concurrenten voor Nederlandse spelers als Coolblue en Bol.com. Een klant van een Chinese webshop moet misschien wel twee weken wachten op zijn pakketje, maar de prijzen zijn vele malen lager.

Chinese webwinkels zijn meestal een rechtstreeks verkoopkanaal van de fabrikant. Wie op AlieExpress iets koopt, bestelt bij de fabrikant. Hierdoor hoeft de webwinkel geen magazijn aan te houden, wat de kosten drukt.

De Chinese webshops worden qua populairiteit gevolgd door Duitsland en Groot-Brittannie. Nederlandse consumenten geven Aziatische webshops een 6,7 als cijfer, de Europese en Amerikaanse winkels krijgen een ruime 7.

Lees ook

Consumenten kopen steeds meer online, maar alleen de echt grote webwinkels profiteren van de groei. Kunnen in een winkelstraat meerdere zaken hetzelfde product verkopen, op internet vaagt steeds één reus de concurrentie weg. Hoe kan dat?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden