Chinese webreus Alibaba opent kantoor in Nederland

Enig gevoel voor drama kan de grootste winkel ter wereld niet ontzegd worden, want volgens webshop Alibaba staat de Nederlandse 'poort naar China' vanaf nu wagenwijd open. Reden: nog deze maand opent de Chinese grootmacht een Amsterdams kantoor waarmee het Nederlandse winkeliers een kans biedt hun biertjes, scheermessen, dekbedovertrekken en pakken stroopwafels te verkopen aan een half miljard Chinezen.

Alibaba opent kantoor in Nederland. Beeld anp

'Alibaba Benelux' komt onder leiding te staan van voormalig Blokker-topman Roland Palmer die in een persbericht spreekt van 'een grote kans'. Want Nederland staat in China al lang niet meer te boek als dat platte landje vol tulpen en molens alleen. Nee, Nederlands producten zijn zo langzamerhand synoniem geworden voor kwaliteit, luxe en veiligheid. Steeds vaker verkiest de Chinese consument duurdere producten vanuit het Westen boven goedkoper spul van eigen boden.

Dat geldt volgens het bedrijf vooral voor de Chinese middenklasse, die bestaat uit zo'n 400miljoen consumenten en bovendien jaarlijks groeit. De bedoeling van het Benelux-kantoor is dan ook niet om de Nederlands-Belgische markt te overspoelen met Chinese producten, maar om producten uit de Benelux te ontsluiten voor China. Het Nederlandse kantoor is de voorlopig laatste stap van Alibaba's Europese expansie. Eerder dit jaar opende het al kantoren in Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Profiel - Jack Ma, grondlegger Alibaba

Op de internetmarktplaatsen van Jack Ma gaat meer om dan bij eBay en Amazon samen. Alibaba is niet weg te denken uit het Chinese dagelijks leven.

Muesli

In één jaar tijd groeide het aantal buitenlandse web-aankopen vanuit Nederland met 31 procent, bleek onlangs uit cijfers van brancheorganisatie thuiswinkel.org. Vooral Chinese webwinkels zijn hier geliefd: 23 procent van alle buitenlandse aankopen gaat via China, met name via dochtersites van Alibaba.

En nu staat datzelfde Alibaba aan de stadspoorten van Amsterdam, vanwaar Palmer de taak heeft bedrijven te interesseren voor dochtersite Tmall, waarop vooral kwalitatief sterke westerse winkels actief zijn. Palmer verwacht veel van de bloemensector, van consumentenelektronica en van voedingsmiddelen als Belgische chocolade en Hollands bier. Ook babyproducten als poedermelk en kinderwagens zijn waarschijnlijk in trek.

Een aantal grote bedrijven is de laatste paar maanden al begonnen met het testen van Tmall. Zo heeft Unilever een bescheiden pagina opgetuigd, net als Philips, G-star, Nutricia en EkoPlaza. Ahold, dat sinds oktober zo'n 100producten verkoopt via Tmall, zegt dat het experiment volgens plan verloopt. De lessen van het eerste half jaar: gedroogde pruimen, cranberry's en perziken zijn populair bij Chinese consumenten, net als de Albert Heijn-huismerken muesli en cruesli.

Maar er zijn ook al kleinere Nederlandse bedrijven die via Alibaba een Grote Sprong Voorwaarts maken. Zo heeft designwebwinkel Flinders sinds anderhalf jaar een Tmall-adres waarmee het zo'n drie ton per jaar verdient. 'Dat is nu nog maar 3procent van onze omzet, maar er zit veel potentie in de markt', zegt directeur Geert-Jan Smits. 'Net als iedereen zagen wij dat er duizenden Chinezen in de Bijenkorf op zoek waren naar merkartikelen. Ons idee: waarom verkopen we dat spul niet gewoon direct in China?'

Toch zijn er vooralsnog weinig bedrijven die het voorbeeld van Smits volgen, vooral vanwege de moeite die het kost. Zo zijn verschillende licenties nodig die enkel verkregen kunnen worden via Chinese tussenpersonen. Bedrijven moeten een bedrag van rond de 30 duizend dollar betalen voordat ze toegang krijgen tot de site en een Chineestalige klantenservice regelen. Die eisen blijven ook in de nieuwe situatie bestaan.


Wat is Alibaba?

De Alibaba Groep is in 1999 opgericht door Jack Ma, een oud-leraar Engels die internet helemaal zag zitten. Zeventien jaar later is Alibaba de grootste winkel ter wereld waar vorig boekjaar voor ongeveer 500miljard euro aan spullen werd verkocht. Onder de Alibaba Groep vallen verschillende websites. Zo is Taobao de plek waar consumenten direct aan andere consumenten kunnen verkopen de equivalent van onze Marktplaats.nl. Dan is er nog de website Alibaba, waar bedrijven hun waar aan andere bedrijven kunnen slijten een soort onlinegroothandel dus. De website Tmall is bedoeld voor professionele winkeliers die hun spullen aan de consument willen verkopen. De Europese variant van Tmall, bedoeld voor westerse consumenten op zoek zijn naar Chinese spullen, heet AliExpress.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden