Chinese verzekeraar wil een soort ING worden

Bedrijf wil wereldspeler in verzekeringen, bankieren en beleggen worden...

Van onze correspondent Hans Moleman

Buiten China is Ping An nog een tamelijk onbekende grootheid, maar als het aan de firma ligt, zal daar snel verandering in komen. Met het opkopen van 4,2 procent van Fortis trok de Chinese verzekeringsreus twee maanden geleden al de aandacht. Daar komt nu een aandelenuitgifte bij waarmee de onderneming vijftien miljard euro hoopt op te halen.

Het toont de ambitie van het bedrijf, dat binnen enkele jaren een wereldspeler in verzekeringen, bankieren en beleggen wil worden. Ping An wil eigenlijk zoals ING worden: een financiële groep die van vele markten thuis is, met een positie in de multinationale toptien van Forbes.

Afgelopen jaar bracht de Chinese groep het voor het eerst tot de Forbes-500. ‘Een belangrijke mijlpaal’, aldus vicepresident Sun Jiangyi, ‘op weg naar het doel een van de wereldleiders op het gebied van financiële diensten te worden.’

Ping An werd in 1988 in Shenzhen bij Hongkong opgericht, een van de steden die waren aangewezen als voorloper in de economische hervormingen. Nu behoort het tot de voorhoede van de BV China, de selecte groep overwegend staatsverwante bedrijven die een serieuze gooi wil doen naar een positie als wereldmerk.

Tot die groep behoren ook opkomende multinationals als Lenovo (computers), Haier (consumentenelektronica) en Chery (auto’s). De internationale aspiraties van Ping An blijken uit het feit dat met trots wordt gemeld dat de helft van het hoogste management uit buitenlanders bestaat.

In omvang is Ping An het tweede verzekeringsbedrijf van China, na China Life. Het concern heeft de afgelopen jaren steeds groeisprongen gemaakt van tientallen procenten. De winst over 2006 steeg naar acht miljard yuan – 800 miljoen euro – ofwel bijna 90 procent meer dan in 2005. In de eerste drie kwartalen van 2007 was de winst al ruim 11 miljard euro, een sprong van 146 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2006.

Op de binnenlandse markt hebben de Chinese verzekeraars het echter gemakkelijk. Concurrentie van buitenlandse concerns wordt nog maar mondjesmaat toegestaan door de regering in Peking, zoals ook de Chinese banken en vermogensbeheerders nog steeds op sterke nationale protectie kunnen rekenen, omdat ze nog te zwak worden geacht om voluit te kunnen meedraaien met de grote multinationals op hun terrein.

De verzekeringssector zit de laatste jaren sterk in de lift in China, omdat steeds meer Chinezen niet kunnen terugvallen op de oude zekerheden van de staat. Ping An verkoopt daarom veel levensverzekeringen en medische verzekeringen, Ook in autoverzekeringen is het bedrijf sterk groeiende. Het heeft inmiddels een slordige veertig miljoen klanten in China.

De afgelopen drie jaar heeft Ping An zijn ambitie om een volwassen financiële groep te worden, een eerste aanzet gegeven door ook in bankieren en vermogensbeheer te stappen. De inkoop in Fortis past ook in dit beleid: de Belgische groep kan naar verwachting veel kennis leveren om de Chinese service te verbeteren.

Met de miljarden die Ping An met de nieuwe aandelenuitgifte hoopt te incasseren, wil het bedrijf nieuwe aankopen doen om de ambitieuze groeistratgeie te realiseren. Voor het 4,2 procent aandeel in Fortis betaalden de Chinezen in november al 1,8 miljard euro. Het was de eerste grote buitenlandse transactie van het bedrijf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden