Chinese taxi-oorlog voorbij: Uber China fuseert met Didi Chuxing

De aanhoudende strijd tussen twee rivaliserende taxidiensten in China is voorbij. Uber Technologies, het bedrijf achter de populaire taxidienst Uber, gaat zijn activiteiten in China samenvoegen met de Chinese marktleider Didi Chuxing. Dat heeft Didi Chuxing maandag bekendgemaakt via zijn eigen microblog.

Beeld epa

Details werden nog niet gegeven, maar ingewijden melden aan zakenkrant The Wall Street Journal en persbureau Bloomberg dat de gecombineerde taxidienst een waarde heeft van 35 miljard dollar (ruim 31 miljard euro). Uber zou in elk geval 1 miljard dollar voor de overname krijgen. De aandeelhouders van Uber China krijgen 20 procent van het nieuwe fusiebedrijf in bezit. Onder die aandeelhouders bevinden zich onder andere de Amerikaanse tak van Uber en het Chinese internetconcern Baidu.

De fusie komt na een heftige en voor beide partijen behoorlijk kostbare concurrentiestrijd om de Chinese markt. Zowel Uber als Didi Chuxing maakten hierdoor verlies in China. Het internationaal opererende Uber werd door investeerders onder druk gezet om zijn Chinese activiteiten af te stoten. Nu lijkt het erop dat Uber in China de bestuurdersplek aan Didi Chuxing gunt en zelf op de achterbank gaat zitten.

Lastige markt

China is voor Uber altijd een lastige markt geweest. De prijzenslag met Didi Chuxing kostte het bedrijf meer dan een miljard dollar per jaar. Door nu met Uber samen te gaan, hoopt het bedrijf ook hier winst te gaan maken, schrijft Uber-topman Travis Kalanick volgens Bloomberg in een blogpost die nog gepubliceerd moet worden. 'Ik twijfel er niet aan dat Uber China en Didi Chuxing samen sterker staan', citeert het persbureau de topman.

Volgens de Wall Street Journal geeft de samenvoeging van de twee bedrijven Uber ook de mogelijkheid om de beurs op te gaan. De miljard dollar die het bedrijf voor de overname krijgt kan worden geïnvesteerd in activiteiten in het buitenland.

Ook Didi Chuxing maakte verlies door de aanhoudende concurrentiestrijd in China. Door de strijdbijl te begraven kan het bedrijf nu munt gaan slaan uit het feit dat het de Chinese taximarkt domineert. De Chinese overheid heeft onlangs bepaald dat taxidiensten als Uber en Didi Chuxing legaal zijn.

Het hoofdkantoor van Didi Chuxing in Peking. Beeld reuters

Eigen kaart

Volgens de Financial Times wil Uber een half miljard dollar uitgeven aan de ontwikkeling van een eigen plattegronddienst. Daarmee zou het bedrijf minder afhankelijk willen worden van de kaartendienst Google Maps. Er rijden momenteel al auto's rond in de VS die de omgeving in kaart brengen.

Grootste concurrent

Didi Chuxing was de afgelopen anderhalf jaar de grootste concurrent van het in veel andere landen populaire Uber. Het bedrijf ontstond in februari 2015 uit een fusie tussen de twee concurrerende taxibedrijven Didi Dache and Kuaidi Dache, die beide werden gesteund door een groot technologiebedrijf: respectievelijk Alibaba (e-commerce) en Tencen (sociale netwerken). Via de Chinese taxidienst worden dagelijks meer dan 11 miljoen taxiritten geregeld. Binnen de Chinese markt voor taxi-apps heeft Didi Chuxing een marktaandeel van 87 procent.

In juli investeerde Apple nog 1 miljard dollar (900 miljoen euro) in Didi Chuxing, volgens Apple-CEO Tim Cook mede om de belangrijke Chinese markt beter te begrijpen. Analisten beschouwden het vooral als een teken van goede wil richting China, een markt die ook voor Apple moeilijk te veroveren blijkt.

Het in 2009 opgerichte Amerikaanse Uber is in 67 landen actief. Het bedrijf maakt winst in de Verenigde Staten en Canada. Ook in veel Europese steden is de taxidienst populair, al protesteren veel reguliere taxidiensten tegen UberPop, de dienst van Uber waarbij chauffeurs zonder vergunning worden ingezet. Onder andere in Nederland is UberPop verboden.

Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.