Chinese piloten trekken strootje om te mogen opstappen

Piloten van een grote Chinese luchtvaartmaatschappij moeten strootjes trekken of loten wie het bedrijf mag verlaten en wie moet blijven....

ANP

In totaal gaan tien vliegeniers loten. Zij gaven vorig jaar aan te willen vertrekken, nadat ze elders betere aanbiedingen hadden gekregen. China Eastern Airlines eiste een hoge vertrekcompensatie waardoor de vliegeniers op het huidige nest bleven. De twee piloten met het langste strootje zijn straks echte geluksvogels. Bij een andere maatschappij gaan ze veel meer verdienen.

Het merkwaardige selectieproces komt voort uit een besluit van de Chinese geschillencommissie voor de burgerluchtvaart. De commissie was niet te spreken over de ‘levenslang’ durende contracten die vliegeniers moesten tekenen. Er is inmiddels besloten dat de luchtvaartmaatschappij een jaarlijkse doorstroom van 1 procent moet hebben. Dat zijn bij China Eastern Airlines precies twee piloten.

De reden dat luchtvaartmaatschappijen hun piloten graag vast willen houden is dat China met een groot tekort aan vliegeniers kampt. In China zijn er 11.000 piloten die 770 toestellen in vlucht houden. Deze verhouding is te laag om aan de sterk toenemende vraag naar binnenlandse vluchten te voldoen.

Jaarlijks zijn er 1200 tot 1600 nieuwe piloten nodig. Het opleidingsinstituut kan per jaar slechts rond de zeshonderd nieuwe piloten klaarstomen voor een luchtdoop.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden