Chinese koopjesjagers struinen automarkt af

Chinezen staan bekend om hun goede handelsgeest. Niet verwonderlijk dus dat hun naam de laatste maanden herhaaldelijk opduikt in de auto-industrie....

Michiel Haighton

Een wereldwijde kopersstaking heeft geleid tot een bloedbad, waarbij de kadavers voor het oprapen liggen. Zoals bij General Motors.

Deze week werd bekend dat het Chinese Tengzhong Heavy Industrial Machinery het merk Hummer overneemt van GM. Daarmee treedt Tengzhong in de sporen van SAIC Motor en Geely Holding, bedrijven die eerder al buitenlandse automerken opkochten. Met deze overzeese acquisities hopen de Chinezen knowhow binnen te halen voor het maken van geavanceerde wagens.

In Detroit zullen ze de bedrijfsnaam van Tengzhong waarschijnlijk even hebben moeten googlen. Het is een niet-beursgenoteerde fabrikant van industriële voertuigen voor onder meer het vervoeren van bruggen en andere grote voorwerpen. In het ontwikkelen, maken en verkopen van auto’s heeft deze onderneming uit Sichuan geen enkele ervaring.

Hoeveel de Chinezen hebben moeten betalen voor Hummer is niet bekend. Veel kan het niet zijn geweest, Hummer stond al een jaar te koop zonder dat zich potentiële kopers hadden gemeld. Maar opeens was daar deze week dus Tengzhong. Het lijkt de tactiek van de Chinezen te zijn: wachten tot het allerlaatste moment, als de prijs op de bodem ligt.

Soms kan deze aanpak ook verkeerd uitwerken. Vorige week viste Beijing Automotive Industry Corp (BAIC) achter het net toen de overnamestrijd om Opel gaande was.

Pas op het allerlaatste moment brachten de Chinezen een bod uit op Opel. Kort daarop trok Fiat zijn bod in, omdat Fiat-topman Sergio Marchionne de overnamestrijd op ‘een Braziliaanse soapopera’ vond lijken. De Duitse regering wees het bod van de Chinezen overigens af omdat de gesprekken met een Canadees-Russische combinatie goed vorderden.

Momenteel werkt GM aan de verkoop van nog een probleemkind: Saab. Het Zweedse merk staat net als Hummer al heel lang in de etalage. Vooralsnog hapt niemand toe, wel circuleren er diverse namen van Chinese autobouwers.

Een ander Amerikaans merk, Ford, heeft het Zweedse Volvo in de aanbieding. Het Chinese Gheely zou hiervoor in de race zijn.

Chinese betrokkenheid is overigens geen garantie voor succes. Zo kocht SAIC in 2005 het failliete Rover. Volgens persbureau Bloomberg heeft dat nog weinig resultaat opgeleverd. Ook het aandeel in het Koreaanse merk Ssangyong heeft SAIC niets dan ellende gebracht: in februari werd het faillissement aangevraagd.

Of het merk Hummer gaat aanslaan in China moet nog blijken. Het land wordt door Thengzhong wel gezien als de belangrijkste groeimarkt .

In het tijdschrijft Forbes zegt een in China gespecialiseerde analist dat Hummer in het land een goede uitgangspositie heeft. ‘De Chinezen zijn niet zo milieubewust als de Amerikanen.’ In de VS is Hummer uit de gratie geraakt door – in juiste volgorde – de hoge brandstofprijzen, recessie en zorgen om milieu.

Michiel Haighton

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden