Chinese investering redt haven van Piraeus

Chinezen zien handel in de privatisering van Griekse staatsbedrijven. De haven van Piraeus moet met Chinees geld de grootste worden rond de Middellandse Zee. Ook het spoor is in trek.

Beeld afp

Het moet het knooppunt zijn van de nieuwe zijderoute. De haven van de Griekse stad Piraeus moet de grootste containerhaven in de Middellandse Zee worden. De Griekse premier Alexis Tsipras kondigde dat aan bij de ondertekening van de overeenkomst met de nieuwe Chinese eigenaar van deze haven.

Tsipras zegde toe dat nog meer haast zal worden gemaakt met de totstandkoming van de zijderoute - de nieuwe snellere verbinding van de Chinezen met de Europese markt.

De ingeslapen haven van Piraeus is onder Chinees management al veranderd in een dynamisch plek waar ondanks de teruglopende Chinese export dagelijks duizenden containers worden overgeslagen. Sinds 2010 is de overslag toegenomen van 685 duizend containers tot drie miljoen per jaar. Dat moet in 2020 zijn opgelopen tot 6,3 miljoen containers waarmee het ook daadwerkelijk de grootste haven zou zijn van de Middellandse Zee.

Afgelopen vrijdag tekenden de Chinezen het contract waarbij zij meerderheidaandeelhouder van de haven zijn geworden. De plechtigheid komt juist op een moment dat vluchtelingen zich massaal in het havengebied van Piraeus ophouden en weigeren naar nieuwe kampen in de omgeving te gaan.

In 2008 kregen de Chinezen al voor 35 jaar het recht de havenpieren uit te baten. Maar nu zijn ze ook de eigenaar. Het Chinese havenbedrijf COSCO krijgt 51 procent van de aandelen, waarvoor de Griekse regering 280 miljoen euro ontvangt. Binnen vijf jaar zal COSCO nog eens 16 procent krijgen, waarvoor 88 miljoen euro wordt betaald. Daarnaast hebben de Chinezen beloofd nog eens 350 miljoen euro te investeren, onder meer in de bouw van een nieuwe cruiseterminal en een reparatiewerf. In totaal moet de investering 125 duizend nieuwe banen opleveren in 2052.

Dat er veel is veranderd blijkt uit de statistieken. De haven van Piraeus is de snelst groeiende in de ranglijst van Containerisation International. 'Wij geloven dat Piraeus de grootste haven van de Middellandse Zee kan worden en een van de belangrijkste hubs als poort naar de Balkan en de rest van Zuid-Europa', zei bestuursvoorzitter Xu LiRong van COSCO. De Chinezen hebben toegezegd de huidige arbeidscontracten voor de havenwerknemers te respecteren. Maar niet alle werknemers zijn daar gerust over. 'Waarom kunnen de Chinezen doen wat wij zelf niet kunnen doen?', reageerden de vakbonden.

De Chinezen hebben ook al interesse getoond in de haven van Thessaloniki en het Griekse spoorwegnet. De Griekse regering staat onder grote druk haast te maken met de verdere privatiseringen. Griekenland heeft nieuwe overbruggingsleningen nodig van Brussel, maar die wil alleen geld uitlenen als het IMF ook bijdraagt . Het IMF heeft echter nu al meermalen twijfels geuit over de houdbaarheid van de Griekse schuld.

Ook zou het IMF grotere kortingen op de pensioenen willen en hogere salariskortingen voor ambtenaren. De relaties tussen Griekenland en het IMF zijn verstoord sinds notulen uitlekten van een bijeenkomst van IMF-diplomaten waarin werd gesproken over de wenselijkheid van een Grieks bankroet. Op de voorjaarsvergadering van het IMF moet deze week worden getracht voortgang in de onderhandelingen te bereiken. De vergadering wordt bijgewoond door alle betrokkenen, onder wie ook voorzitter Jeroen Dijsselbloem van de Eurogroep.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.