Chinees techbedrijf voert tijdslot in tegen game-verslaving kinderen

Met een op papier straffe maatregel tracht het Chinese internetbedrijf Tencent de in China aanzwellende klaagzang over het verslavende karakter van videogames te ontzenuwen. In zijn kaskraker Honour of Kings introduceert het bedrijf deze week een leeftijdsafhankelijk tijdslot.

Een kind speelt het populaire spel Honour of Kings. Beeld reuters

Het slot limiteert de speeltijd voor kinderen onder de 12 jaar tot één uur per dag. Na negen uur 's avonds kunnen de 12-minners überhaupt niet meer inloggen op Honour of Kings. Voor jongeren tussen 12 en 18 geldt iets meer coulance: zij worden na twee uur spelen gedwongen om uit te loggen.

Honour of Kings (Eer van de koningen) wordt voornamelijk gespeeld op mobiele telefoons en is in China razend populair, met meer dan 200 miljoen gebruikers. Deelnemers kunnen tegen elkaar spelen en ook geld inzetten.

Of Tencents automatische tijdslot voor minderjarigen veel zal uithalen, moet nog blijken. De ervaring leert dat kinderen digitale blokkades vaak weten te omzeilen. Intussen kan Tencent tegenover de buitenwereld verkondigen dat het de zorgen van ouders over gameverslaving begrijpt en dat het actief meehelpt om dit kwaad te beteugelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden