China wordt rem op wereldhandel

De inzakkende groei in China dreigt ook de rest van de wereld economie in zijn greep te krijgen. De lage vrachttarieven zijn een teken aan de wand.

Peter de Waard
De prijs van wereldwijd vervoer van containers is de kanarie in de kolenmijn voor de wereldhandel. Beeld reuters
De prijs van wereldwijd vervoer van containers is de kanarie in de kolenmijn voor de wereldhandel.Beeld reuters

De inzakkende groei van China heeft inmiddels ook zijn weerslag op de wereldhandel. Die dreigt versneld te kelderen nu China minder goederen kan exporteren en daardoor ook minder grondstoffen importeert.

In de tweede week van augustus daalden de tarieven voor het containervervoer tussen China en Europa, de zogenoemde Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), met 20 procent. Die naar Noord-Europese havens als Hamburg en Rotterdam werd zelfs 23 procent goedkoper. De tarieven staan al lange tijd onder druk, zoals kan worden opgemaakt uit de overkoepelende index voor het zeevervoer uit alle Chinese havensteden: de China Containerized Freight Index (CCFI).

De prijs van wereldwijd vervoer van containers wordt vastgesteld in TEU (Twenty feet Equivalent Unit) ofwel een kleine standaardcontainer. In de tweede week van augustus daalde die voor vervoer naar Europa met 273 dollar tot 833 dollar per TEU - een maand nadat de grote reders als Hapag-Lloyd een tariefsverhoging hadden aangekondigd omdat zij verlies lijden op containervervoer.

Dalende grondstofprijzen

Het is de kanarie in de kolenmijn voor de wereldhandel. De World Trade Monitor die door het Centraal Planbureau van Nederland wordt vastgesteld, loopt er fors op achter. De laatste cijfers zijn van mei, toen de wereldhandel met 1,2 procent kromp na een afname van 0,4 procent in april. Maar sinds die tijd lijkt die daling veel harder te gaan. Dat blijkt uit de dalende prijzen voor grondstoffen en uit de lagere overslag in de havens.

De containeroverslag in de haven van Rotterdam groeide het eerste halfjaar nog met 4 procent, maar volgens een woordvoerder was dat 'uitsluitend te danken aan het eerste kwartaal'. 'In het tweede kwartaal vlakte de groei al af. En dat had vooral met de ontwikkelingen in China te maken.' Cijfers van de haven van Hamburg van maandag lieten een daling zien van de containeroverslag van 6,8 procent, doordat de handel van Duitsland met China met ruim 10 procent verminderde. Singapore - de op een na grootste haven ter wereld - meldde voor juli een daling van de overslag van 13 procent.

Deze dalingen komen op een moment dat het zeevervoer normaliter de drukste maanden van het jaar kent. In de zomer worden de spullen voor de kerstverkopen vanuit Azië naar de VS en Europa vervoerd.

China probeert met alle mogelijke middelen dit jaar alsnog een groei te bewerkstelligen van 7 procent. Daarom werd vorige week de koers van de eigen munt yuan gedevalueerd ten opzichte van de dollar. Eerder werd een crash op de effectenmarkt gedempt door op grote schaal aandelen op te kopen.

Maar het lijkt vechten tegen de bierkaai. Lombard Street Research berekende onlangs dat in de laatste twaalf maanden 800 miljard dollar het land is uitgestroomd. Dinsdag daalde de Shanghai Composite, de index van de Chinese beurs, weer met 3,7 procent. De slechte gang van zaken in China dreigt nu ook de rest van de wereldeconomie in zijn greep te krijgen. Maandagavond meldde de Federal Reserve Bank of New York dat de industriële bedrijvigheid in en om de stad deze maand is afgenomen tot het laagste niveau sinds april 2009.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden