Chauffeurs dreigen met ‘Spaanse acties’

Op parkeerplaats Den Ruygen Hoek aan de A4 bij Hoofddorp buigt chauffeur Ton Hensels (51) zich uit het raam van zijn vrachtwagen....

Volgens Hensels gaat de transportbranche gebukt onder de torenhoge dieselprijs. ‘Terwijl in heel Europa gesproken wordt over een verlaging van de dieselaccijns, gaat Nederland volgende maand de accijns juist weer flink verhogen.’

Hensels, die rijdt voor transportbedrijf Kuijper Cargo Service uit Maastricht, ziet niets in de actie die Transport en Logistiek Nederland (TLN) voor vandaag heeft uitgeroepen.

Onder het motto ‘De maat is vol, de tank is leeg’, roept TLN chauffeurs op om vandaag vanaf vijf voor twaalf een half uur lang met 50 kilometer per uur over de volle breedte van de snelweg te rijden. TLN wil dat het kabinet de aangekondigde accijnsverhoging (per 1 juli 3 cent per liter diesel) schrapt.

Hensels schudt geïrriteerd zijn hoofd: ‘Midden op de dag langzaam rijden veroorzaakt geen chaos. Daar raakt in Den Haag niemand van onder de indruk. Terwijl dat hard nodig is.’

Enkele meters verderop denkt zijn collega Aad van den Eijkel (57) er hetzelfde over. Voor het transportbedrijf Schenk vervoert hij dieselolie. ‘TLN stelt zich veel te soft op. Toeteracties, langzaam rijden, laat me toch niet lachen. We moeten blokkades opwerpen, de grens dichtgooien. Binnen drie dagen zijn alle winkelschappen leeg. Moet je kijken hoe snel die accijnsverhoging van tafel is.’

De voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, Alexander Sakkers, begrijpt de woede van de chauffeurs goed. Vandaar ook de actie van vandaag, zegt hij. ‘Daarmee hopen we de emoties juist te kanaliseren. Het water staat veel ondernemers tot aan de lippen. Chauffeurs maken zich zorgen over hun baan.’

Volgens Sakkers houdt het kabinet zich tot nu toe doof voor de noodroep van de transportsector. ‘We hebben diverse gesprekken aangevraagd met het kabinet. We krijgen geen reactie. We willen ze duidelijk maken dat de extreme stijging van de toch al hoge dieselprijs in combinatie met de fiscale lastenverzwaringen leiden tot grote problemen in de Nederlandse transport en logistiek en tot veel emoties bij bedrijven.’

TLN wil dat er een einde komt aan de lastenverzwaringen. De organisatie wil dat de accijnzen dalen tot het Europees minimum van 30 cent per liter. In Nederland bedraagt de accijns per 1 juli 40,63 cent per liter. Daarnaast zou het kabinet werk moeten maken van een ‘dieselprijsstabilisator’, waarbij de accijns daalt als de olieprijs stijgt, en andersom.

Sakkers: ‘Als het kabinet ons blijft negeren, zullen we de druk wat opvoeren. In blokkades opwerpen geloof ik echter niet. Maar wat zelfstandige chauffeurs doen daar heb ik geen invloed op.’

Op de parkeerplaats Den Ruygen Hoek schenkt Ismail Yektin (45) van transportbedrijf Dekkers in de cabine van zijn vrachtwagen voor zichzelf een kopje thee in. Hij doet mee aan de actie van TLN, maar overweegt daar een eigen invulling aan te geven. ‘Misschien dat ik mijn wagen maar eens helemaal tot stilstand breng, net zoals de overheid dat met ons doet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden