Chartervaarders in zwaar weer door hoge kosten nieuwe keuring

Veel Nederlandse schippers in de chartervaart, waarin internationale tripjes van een dag tot reizen van enkele weken worden aangeboden, dreigen in zwaar weer terecht te komen dankzij een nieuw keuringsregime. Zij moeten voor keuringen waarschijnlijk 25 duizend euro gaan betalen, waar dit voorheen 12.500 euro was.

Tot nog toe ontvingen de schippers hun 5-jaarsvergunningen van de Nederlandse scheepvaartinspectie. Het Italiaanse bedrijf Rina Services zal de keuring vanaf oktober echter voor zijn rekening nemen. Het doel van deze privatisering is om de markt zo efficiënt mogelijk te laten werken en het varen in internationale wateren te vergemakkelijken. Alleen het internationale Rina (opererend in zestig verschillende landen) schreef zich voor de aanbesteding in; voor andere, kleinere partijen was de vereiste Europese erkenning voor keuringsbureaus te veeleisend. Bedrijven die deze erkenning al wel bezaten, zagen simpelweg geen brood in de relatief kleine markt voor charterschepen.

Dat Rina de enige aanbieder wordt, heeft de flinke financiële strop tot gevolg, legt Gerben Nab, eigenaar van driemastschoener de Oosterschelde en het bestuurslid van de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) uit. De Italianen zijn van plan het dubbele te rekenen van het oude tarief. 'Dat kregen we onlangs tijdens een kennismakingsgesprek te horen.' Onzeker is ook of het Italiaanse bedrijf de huidige vergunningen van het Rijk wil laten doorlopen. Het zou ertoe kunnen leiden dat schepen die onlangs nog zijn gekeurd opnieuw een prijzige inspectie moeten doorlopen. Voor Nab en zijn grote Oosterschelde is dat nog wel te behappen, maar het merendeel van de schippers heeft het financieel niet zo ruim.

Kleine ondernemers

'Het gaat om kleine ondernemers. Hun schip is hun bedrijf, en vaak ook hun pensioen. In de afgelopen jaren is het al steeds moeilijker geworden door verhoogde kwaliteitseisen aan de schepen en bijvoorbeeld veiligheidseisen van de havens.' Hij zegt dat de BBZ de wens van internationalisering en privatisering vanuit de overheid wel begrijpt. 'Maar op deze manier wordt het ontzettend moeilijk. Ineens betalen we het dubbele voor dezelfde dienst. Wij hebben het gevoel dat de overheid haar handen van ons aftrekt. Zo van: zoek het maar uit.'

En dus is de vraag hoeveel mogelijkheden blijven bestaan om in de zomermaanden een tripje te boeken op een van de zeventig Nederlandse zeilschepen die in internationale wateren varen. Volgens Nab 'de echte scheepservaring'.

Een woordvoerder van minister Schultz van Infrastructuur zegt de zorgen over de stijgende kosten te begrijpen. Het ministerie zal dan ook 'een vinger aan de pols houden om exorbitante prijsstijgingen te voorkomen'. Het vervallen van de oude keuringen is een ander verhaal: daarbij zou het gaan om een EU-richtlijn die een nieuwe inspectie voorschrijft. 'Daar kan het ministerie weinig aan veranderen.' Rina was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.