Champagne gaat op de bon wegens populariteit

Wie morgen een slijterij begint en de bekendste champagnemerken in de schappen wil leggen, krijgt nul op het rekest....

Peter de Waard

Möet Hennessy Nederland levert zijn kroonjuwelen Moët & Chandon, Dom Perignon, Veuve Clicquot, Mercier en Krug alleen nog aan vaste klanten. ‘Zaken waarmee we al twintig jaar of meer een relatie hebben’, zegt directeur Bob Bron van de importeur.

Champagne lijkt wereldwijd op de bon te gaan. Er is te veel geld. De producenten van de beroemde bubbels kunnen de vraag van de rich and famous al lang niet meer bijbenen. In Engeland kondigden de importeurs maandag aan dat een distributiesysteem voor champagne wordt opgezet.

Bron: ‘Jaarlijks worden op 35 duizend hectare 300 miljoen flessen geproduceerd, maar vorig jaar werden er 307 miljoen verkocht. Dit jaar zijn dat er 317 miljoen. Dus reken maar uit: we hebben al 24 miljoen flessen van de voorraad moeten opgeven.’

Hij wijst op zijn vijfjarenplannen, waarbij vraag en aanbod steeds verder uit elkaar lopen. ‘Het probleem wordt nijpender. Wij hebben dit jaar al geen fles meer gekregen, terwijl de vraag fors is gestegen.’

Een van de oorzaken van het tekort is de snel stijgende vraag naar champagne in landen als Rusland en China. De nieuwe miljonairs in deze landen schenken het even gretig als de oude en de nieuwe rijken in Europa en de VS. Miljonairs kopen vooral de hele grote flessen, zoals de methusalems, waarin ruim 6 liter zit, en de Nebuchanezar van 15 liter.

Volgens Bron wordt het Champagne-gebied uitgebreid. Veertien dorpen hebben toestemming gekregen van de Appellation d’Origine Controllée om Champagne-wijnen te produceren. Dat is een uitbreiding van 10 procent van het areaal. ‘Maar het duurt drie jaar voordat de druiven kunnen worden geoogst voor de champagne. En daar komt nog eens een periode van drie tot zeven jaar bij dat een champagne moet liggen. Dus reken maar uit: dat wordt pas 2017 voordat we er iets aan hebben.’

Hij zegt dat de stijgende vraag in Europa eigenlijk nog een groter probleem. ‘Nog altijd wordt 83 procent van alle champagne in Europa geconsumeerd.’ Niet alleen een groot huis als Moët Hennessy kampt het tekorten. Wicky van der Meys in Almere importeert sinds vijf jaar het biologisch-dynamische merk Raymond Boulard. ‘We leveren alleen aan restaurants, maar we hebben geen druppel meer op voorraad.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden