Campina-melk is straks niet zomaar melk

De melk van Campina, het grootste zuivelmerk in Nederland, bevat vanaf volgend voorjaar minder verzadigde vetten, meer onverzadigde vetzuren en is verrijkt met omega-3-vetzuren....

Het ‘nieuwe zuivelconcept’, zoals bestuursvoorzitter Tiny Sanders het woensdag noemde bij de presentatie op een zuivelboerderij in Hazerswoude, is een poging van de onderneming zich in het winkelschap te onderscheiden van de andere pakken melk. ‘De consument denkt: melk is melk. Wij willen laten zien dat Campina-melk anders is: dichtbij geproduceerd, natuurlijk, gezond en duurzaam.’

Het bedrijf, dat jaarlijks 200 miljoen liter melk verwerkt, heeft vanaf de herfst een optie genomen op de levering van tienduizend ton maatschappelijk verantwoord geproduceerde sojabonen. Een hoeveelheid die genoeg is voor alle melk die onder het Campina-merk wordt geproduceerd.

De onderneming werkt samen met het Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en de Stichting Natuur en Milieu. Deze organisaties hopen daarmee aan viskwekers en veevoederbedrijven te laten zien dat commercieel en verantwoord heel goed kunnen samengaan.

Het gebruik van de verantwoord verbouwde soja draagt volgens hen bij aan het behoud van het tropisch regenwoud. De soja wordt verbouwd door kleine sojaboeren die geen regenwoud kappen. Net als bij het Max Havelaar-concept krijgen de boeren een reële prijs voor hun bonen.

De coöperatie Campina telt zesduizend melkveehouders. Voor de productie van de nieuwe melk zoekt het bedrijf zeshonderd moderne bedrijven rond twee fabrieken in Rotterdam en Eindhoven. De andere Campina-fabrieken blijven melk en zuivelproducten produceren voor onder meer de supermartkt-huismerken.

Voor de nieuwe melk worden afspraken gemaakt met veevoederfabrieken. De koeien krijgen naast sojabonen een gepatenteerde mix van lijnzaad die rijk is aan onverzadigde vetzuren en omega-3-vetzuren die gezond heten te zijn. De deelnemende boeren worden wel geacht hun beesten geregeld in de wei te zetten. Volgens Campina draagt dit bij tot een ‘evenwichtige samenstelling van de melk’.

De nieuwe melk – die in smaak niet verandert – zal duurder worden. ‘Eerder twee cent dan twee dubbeltjes’, aldus Sanders.

Het initiatief van Campina zal begin volgend jaar worden aangekleed met een reclameoffensief. Het bedrijf heeft hiermee eerder in België ervaring opgedaan. Als buitenlandse nieuwkomer wist het Nederlandse bedrijf een plaatsje op de Belgische zuivelmarkt te veroveren met melk die eveneens verrijkt is met een hoger gehalte aan onverzadigde vetzuren.

Het bedrijf investeert een onbekend bedrag in de nieuwe aanpak die het marktaandeel in de fel beconcurreerde consumptiemelk moet doen groeien. Volgens topman Sanders is eind 2007 bekend of het initiatief aanslaat bij de consument.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden