Campina en Friesland Foods zetten fusieplannen door

Campina en Friesland Foods hebben een fusieakkoord gesloten. Dat hebben de twee grootste zuivelcoöperaties van Nederland donderdag bekend gemaakt.

Door de fusie zullen tenminste 500 van de 22 duizend banen bij de toekomstige zuivelgigant verdwijnen. De reorganisatie treft vooral medewerkers op de hoofdkantoren van Campina en Friesland Foods. De bedrijven willen met de vakbonden afspraken maken over een sociaal plan. Het fusiebedrijf denkt aan de samenwerking op termijn 175 miljoen euro per jaar over te houden.

Stemming
Op 7 mei stemmen de ongeveer 17 duizend boeren, die als leden van de coöperaties eigenaar zijn van de zuivelbedrijven, over het fusieakkoord. Alleen als zij instemmen met de plannen gaat de fusie door. Of dat gaat gebeuren is onzeker. De boeren zijn onderling verdeeld over de vraag of de fusie wel in hun belang is en willen eerst precies weten hoe de fusie financieel voor hun uitpakt.

'Voor ons is het van belang dat er na de fusie een sterke organisatie met een machtige marktpositie ontstaat, die ervoor zorgt dat het geld bij de boeren terechtkomt', zegt voorzitter Peter ten Hoeven van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV), die tevens melkveehouder is. Als dat lukt zullen de drieduizend leden van de NMV volgens Ten Hoeven de fusie niet blokkeren. Daarnaast moeten ook de mededingingsautoriteiten van de Europese Commissie met de plannen instemmen. Die uitspraak wordt op zijn vroegst eind dit jaar verwacht.

Eind december maakten Campina en Friesland Foods al bekend dat er verkennende gesprekken gaande waren over de op handen zijnde fusie. Samen hopen de bedrijven beter in staat te zijn te reageren op de wereldwijd stijgende vraag naar zuivel. Campina is voornamelijk actief in Nederland, Duitsland en België en Friesland Foods ook in landen in Azië en Afrika.

9 miljard
Als de fusie doorgaat ontstaat met FrieslandCampina een van de grootste zuivelbedrijven van Europa, met een verwachte jaaromzet van 9,1 miljard euro. Bij de zuivelgigant zullen ongeveer 17 duizend melkveebedrijven zijn aangesloten in Nederland, België en Duitsland, die jaarlijks ongeveer 8,3 miljard kilo melk leveren. In Nederland hebben Campina en Friesland Foods op dit moment een geschat marktaandeel van 80 procent.

Eén bedrijf
Door de aangekondigde fusie komt een groot deel van de zuivelmerken in de schappen van de Nederlandse supermarkten in de hand van één bedrijf. Campina is nu eigenaar van merken als Botergoud, Milner, Optimel en Mona. Friesland Foods voert onder andere de merken Fristi, Chocomel, Friesche Vlag en Appelsientje.

Het is nog onduidelijk of de prijzen van zuivel in Nederland door de fusie zullen stijgen. Het is een publiek geheim dat de zuivelproducenten vinden dat na de prijzenoorlog in de supermarkten boter, kaas en melk veel te goedkoop zijn geworden. Door samen te werken kunnen Campina en Friesland Foods mogelijk meer druk uitoefenen op de supermarkten.

Turbulente periode
Lukt het de zuivelbedrijven niet de prijzen te laten stijgen, bijvoorbeeld omdat de fusie afketst, dan gaat het zuivelbedrijf een turbulente periode tegemoet. Melkveehouders zijn namelijk erg ontevreden over de prijsontwikkeling. 'Boeren moeten minimaal 43 cent per liter krijgen om uit de kosten te zijn, maar op dit moment krijgen we niet meer dan 35 tot 40 cent', zegt Ten Hoeven van de NMV.

Ten Hoeven begrijpt dat supermarkten de prijs zo laag mogelijk willen hebben, maar waarschuwt dat de situatie voor veel melkveehouders onhoudbaar is. 'Als de prijzen niet stijgen, dan is de kans groot dat veel boeren overstappen naar andere afnemers, die wel bereid zijn meer te betalen.' Ten Hoeven vreest echter dat dit veel moeilijker wordt als de fusie doorgaat en dat veel boeren moeten stoppen met melk leveren.

Volgens Rob van Dongen van Friesland Foods is het echter niet de bedoeling om -door druk op de supermarkten uit te oefenen- de prijzen omhoog te krijgen. 'De melkprijs wordt bepaald op de wereldmarkt, niet door de supermarkten in Nederland. Maar door samen nieuwe producten te ontwikkelen kunnen we wel proberen om interessant te blijven en meer omzet te genereren.'

Supermarkten en inkooporganisatie Superunie reageren terughoudend op het fusieakkoord tussen de zuivelcoöperaties Campina en Friesland Foods. 'Nederland is gebaat bij een sterke speler op de internationale markt, maar het bedrijf krijgt wel een erg dominante positie in Nederland', aldus een woordvoerster van supermarktketen en marktleider Albert Heijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden