Campagne begonnen tegen Noord-Zuidlijn

De aanloop naar het referendum over de woonwijk IJburg bij Amsterdam was een ongekend mediaspektakel dat vele tonnen heeft gekost....

Het comité beschikt niet over voldoende middelen om groots uit te pakken met spotjes op tv en advertenties in kranten. De Amsterdammers worden benaderd met een huis-aan-huiskrant en folders. Vrijwilligers zullen mensen op straat, op markten en in cafés aanspreken.

In de week voor de stemming komen er wat spotjes op de televisie. 'We doen niks te vroeg, want we willen niet dat de kiezers vermoeid raken, zoals door het campagnegeweld in de aanloop naar het IJburg-referendum', zegt campagnecoördinator F. Gersteling.

De taak waarvoor het comité staat is Amsterdammers uit te leggen dat de nieuwe metrolijn die Noord met Zuid verbindt, niets toevoegt aan het fijnmazige tram- en busnet. 'Stem voor bus en tram', is een leuze van het comité.

Ook vinden de tegenstanders dat de 1,9 miljard gulden die de aanleg van de Noord-Zuidlijn kost beter kan worden gebruikt om het noodlijdende Gemeentevervoerbedrijf gezond te krijgen. Verder leeft de vrees dat de huizen langs de route gaan verzakken door de aanleg van de metrotunnel. Die wordt geboord, wat voor Nederland een nieuwe techniek is.

De gemeente zegt dat de verzakking in de meeste gevallen beperkt blijven tot enige millimeters. Als er toch schade zou kunnen optreden, worden er voorzieningen getrofen voor het gebouw.

De kans dat de tegenstanders het referendum winnen, lijkt niet bijster groot. Een opiniepeiling van de gemeente voorspelt dat ongeveer de helft van de Amsterdammers voorstander is van de nieuwe metrolijn.

Een recente peiling van de tegenstanders laat zien dat de aanhang voor de metro is gedaald, maar nog steeds zou het comité het referendum verliezen. 'We zien dat onze argumenten aanslaan', zegt Gersteling. Om het referendum eind juni te winnen, moeten 155 duizend Amsterdammers een stem tegen de metro uitbrengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden