NieuwsObesitas

Cadbury krijgt kritiek op ‘krimpflatie’ met repen

Cadbury-fabriek in Bimingham.Beeld Bloomberg via Getty Images

Mooie rel. Snoep- en chocoladeproducent Cadbury wil het aantal calorieën in zijn repen verkleinen in de strijd tegen obesitas, maar heeft stank voor dank gekregen. In de repen onder de merken Crunchie, Twirl en Wispa, die in verpakkingen van vier of meer worden verkocht, zullen vanaf volgend jaar per stuk niet meer dan 200 calorieën zitten. Alleen blijft de prijs hetzelfde.

En dat heeft tot een storm van protesten geleid. Criticasters spraken van een nieuw geval van ‘krimpflatie’, het duurder maken van een product door de hoeveelheid of het gewicht te verminderen. ‘We moeten onze rol spelen bij de bestrijding van obesitas en we zijn vastbesloten dit te doen zonder concessies te doen aan de keuze van de consument’, zei Louise Stigant, algemeen directeur van Mondelez International, het moederbedrijf van het Britse Cadbury. Maar op sociale media werd flink geklaagd.

‘Cadbury noemt gezondheid de reden van de verandering, terwijl het natuurlijk om een hogere winst gaat’, klaagden klanten. In 2016 had Mondelez ook al te maken met een klantenrebellie toen het gewicht van zijn Toblerone-reep teruggebracht werd van 200 tot 150 gram door het aantal kenmerkende driehoekjes in de reep te verminderen. Toen draaide Mondelez het besluit weer terug. Douwe Egberts kreeg hetzelfde verwijt toen het minder koffie stopte in Senseo-padjes.

Jaarlijks worden vele honderden van dit soort maatverkleiningen doorgevoerd in de hoop dat het de consument niet opvalt, terwijl de prijs gelijk blijft: Unilever met de Magnum-ijsjes, Coca-Cola met de omvang van de flessen Coke, en Tetley met het verminderen van de hoeveelheid thee in de zakjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden