Buurtsupers hebben bestaansrecht

Buurtwinkels hebben wel degelijk bestaansrecht, als zemaar inspelen op de behoeftevan de dorpelingen. ‘Kleine supers houden dorpen leefbaar.’..

Het kan echt. Buurtsupers kunnen overleven en de winkelier kan er ook nog een goede boterham mee verdienen.

Deze blijde boodschap verkondigt Michael van den Hurk, commercieel directeur van groothandel Van Tol, gespecialiseerd in kleinschaligheid.

Van den Hurk gaat regelrecht in tegen de trend. Supermarkten worden steeds groter, het lijkt de enige weg om het hoofd boven water te kunnen houden. Uit onderzoek blijkt dat eenderde van de kleine supermarkten kleiner dan 800 vierkante meter het niet lang meer volhouden door dalende omzetten en stijgende kosten.

‘Buurtsupers hebben veelal een stoffig imago’, zegt Van den Hurk. ‘Ze investeren minder snel en lijken ten dode opgeschreven, omdat er vaak geen opvolgers meer klaarstaan. Die hebben er geen zin in om 24 uur per dag te werken voor een mager loon.’

Van den Hurk, zelf woonachtig in een kleine gemeente, vindt dat doodzonde. ‘Kleine supers houden een dorp of buurt leefbaar.’

Volgens hem valt er wel degelijk een goede boterham te verdienen, zonder dat er dag en nacht hoeft te worden gewerkt. ‘Er zijn genoeg jonge ondernemers die een supermarkt willen beginnen, maar die willen meteen een grote tent. Veel jonge ondernemers weten niet dat met een kleinere winkel goed geld te verdienen valt.’

Drie jaar geleden begon Van Tol, een familiebedrijf van de drie broers Van den Hurk, met een nieuwe formule, de Dagwinkel, bedoeld om het imago van de buurtwinkel en buurtsupermarkt op te vijzelen. ‘Dit is uitstekend gelukt. De consument is enthousiast over de frisse en moderne uitstraling van de winkel. In Nederland zijn nu zeven Dagwinkels en dat worden er zeker meer. Ik wil graag uitbreiden.’

De Dagwinkel richt zich op tweeverdieners met weinig tijd en op ouderen. ‘Een uitgekiend assortiment is zeer belangrijk. Dus geen diep (vijf soorten pindakaas) maar wel een breed assortiment. Het gaat om een compleet aanbod in kruidenierswaren en vers. Klanten gaan eens in de week naar de grote supermarkt. Dat begrijpen de winkeliers wel, de Dagwinkel is er met name voor de aanvullende, vergeten en verse boodschappen.’

Naast een uitgekiend assortiment is het geheim vooral de winkelier zelf, legt Michael van den Hurk uit. ‘De vent maakt de tent.’ Van den Hurk zoekt het liefst naar een enthousiast echtpaar voor de exploitatie. ‘De winkelier moet een hulpvaardige buurman zijn, een steun en toeverlaat van de buurt. De naam van de winkelformule hebben we daarom opzettelijk zo persoonlijk mogelijk gehouden. Het moet Jos en Annemieke’s Dagwinkel zijn, of Anno’s Dagwinkel.’

De broers van den Hurk bieden de ondernemers een volwaardige formule aan, begeleiden de winkeliers met de indeling van de winkel, met de logistiek, promotie, prijsstelling en het assortiment. Omdat de distributie van Van Tol is toegespitst op kleinschalige winkels, hoeven de winkeliers geen grote hoeveelheden van bijvoorbeeld verse producten af te nemen. ‘We leveren bijna alle versproducten per stuk’, zegt de commercieel directeur.

‘Elke dag ligt in de Dagwinkel vers brood, kakelverse producten en een goed wijnassortiment. Ook is het belangrijk dat de winkel er fris uitziet en goede service biedt.’

Daarnaast is er een service-centrum, waar je terechtkunt voor het slijpen van messen, voor het afdrukken van foto’s, voor een strippenkaart en voor een pinautomaat. Ook kun je er een paraplu lenen en, indien nodig, worden de boodschappen naar je auto gebracht.

Daarnaast kun je punten sparen voor het gratis lenen van een dagbak (aanhangwagen) of professionele ladder. Handig is ook dat je spullen die je via internet hebt besteld, bij de Dagwinkel kunt laten bezorgen.

In de Dagwinkel liggen vooral A-merken. Die zijn bekender, meestal kwalitatief beter, en hebben – niet onbelangrijk – een hogere marge. Van den Hurk: ‘Het is echt mogelijk om 60 duizend tot 80 duizend euro per jaar over te houden en dat is vaak meer dan exploitanten van middelgrote supers verdienen.’

De kleine winkelier moet zich dan wel tegen de heersende trend van prijsdumping teweerstellen. ‘Meedoen met de huidige prijzenoorlog heeft geen enkele zin’, vindt Van den Hurk. ‘Wij verkopen nooit onder de inkoopprijs, zoals veel grotere supermarkten wel doen. ‘Het gaat om eerlijke prijzen. Every day fair prices.’

Van den Hurk heeft ervaren dat de consumenten bereid zijn meer te betalen in de buurtwinkel, omdat zij voor de boodschappen niet naar een naburige stad hoeven te rijden en ook geen geld aan het parkeren kwijt zijn.

‘De klanten zien in dat dat ook geld en vooral tijd kost. Wat is er nou mooier dan even naar de buurtwinkel te stappen voor een boodschap en een praatje?’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden