Buurman en Buurman leggen 'slimme thermostaat' van Eneco uit

Wat hebben we gezien? De nieuwe reclame van Eneco voor Toon, de 'slimme thermostaat' van de energieleverancier. Dezer dagen te zien op televisie en, tenzij u een goede adblocker heeft, op YouTube en andere sites.

Jonathan Witteman
Buurman en Buurman. Beeld Dawn i.s.m. Patmat
Buurman en Buurman.Beeld Dawn i.s.m. Patmat

Wat is er bijzonder aan de spot?

Eneco heeft voor de reclame Buurman en Buurman weten te strikken, de onvolprezen Tsjechische animatieserie over twee even vindingrijke als schlemielige klussers. Hoewel Pat & Mat (zoals ze eigenlijk heten) bekend zijn van IJsland tot Iran, is het de eerste keer dat Buurman en Buurman figureren in een televisiespotje. De reclame van 45 seconden kostte drie weken om te filmen, vertelt Machteld van Woensel Kooy van reclamebureau Dawn. 'De poppen zijn in een Praags flatje beeld voor beeld geanimeerd, wat erg arbeidsintensief is.' Hoeveel de studio en stemacteurs betaald hebben gekregen, wil Van Woensel Kooy niet zeggen.

Hoe gaat het verhaal?

In het spotje heeft de buurman met de gele coltrui, vertolkt door Kees Prins, net de slimme thermostaat van Eneco ontdekt. 'Daar kan je mee besparen op je energie', zwijmelt hij tegen zijn buurman. 'En je kan er je hele huis mee bedienen - gewoon op je telefoon!' De buurmannen verruilen hun traditionele leus 'A je to!' - Tsjechisch voor 'Klaar is kees!' - prompt voor 'A je Toon!' En natuurlijk staat aan het eind van de reclame hun huis in brand, omdat zelfs een slimme thermostaat geen medicijn is tegen ongeneeslijke onhandigheid.

(Tekst gaat verder onder video).

Wat vindt Eneco ervan?

'De commercial laat op een grappige manier zien wat Toon kan en zorgt voor het goede gevoel bij kijkers', laat Eneco weten. Het energiebedrijf heeft vooraf onderzocht of Buurman en Buurman populair is bij de doelgroep, vooral dertigers en veertigers met kinderen. 'Dat bleek het geval, en dit levert ons, nu de campagne loopt, naast veel positieve reacties ook meer verkochte exemplaren op.'

En wat vinden wij ervan?

Slim, meeliften op de populariteit van Buurman en Buurman, zegt de Groningse hoogleraar Bob Fennis, gespecialiseerd in de psychologie achter reclames en consumentengedrag. Maar Fennis heeft wel bedenkingen. Of de reclame positieve emoties oproept, hangt er vanaf of kijkers de animatieserie kennen. Zo ja, dan moet je de kijkers verleiden om meteen de daad bij het woord te voegen. Maar nergens zegt de reclame: surf of bel hiernaartoe om Toon te kopen. 'De kijker krijgt geen mogelijkheid om zijn positieve emotie om te zetten in actie. Terwijl het emotionele effect van een reclame afneemt naarmate je hem vaker ziet, zoals je ook niet meer lacht om een grap die je al vaak heb gehoord.'

Een ander minpunt is de geringe informatiewaarde.

'Een deel van de kijkers zal misschien al overwegen om een slimme thermostaat te kopen. Zij worden nu nauwelijks bediend. Waarom zou ik de ventilator en de verwarming eigenlijk willen bedienen met m'n telefoon? Dat maakt de reclame nergens duidelijk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden