Button maakt einde aan irritante vragen in de winkel

'Naar ons idee begint het een beetje uit de hand te lopen met al die spaarsystemen.' Sander Veenhof en Martijn Krenn zijn de bedenkers van de Airmiles NEE/spaarzegels NEE-button die sinds kort op de markt is....

RAOUL DU PRE

'Irritatie' is het woord dat de boventoon voert in de campagne van de net afgestudeerde actievoerders. Irritatie vooral over tijdsverlies. 'Het is kinderachtig, maar waar: spaarsystemen leveren vertraging op aan de kassa. Uiterst onvoordelig is het bijvoorbeeld wanneer iemand een volle kristalzegel-kaart wil inleveren. Gelukkig is dit vrij zeldzaam, maar juist daarom kost het een caissière veel tijd om deze klus vlot af te handelen.'

Gewone zegeltjes leveren weliswaar minder vertraging op, maar Veenhof wijst erop dat het hoe dan ook tijd kost om alle zegeltjes te tellen. 'Bovendien neemt het aantal vragen dat bij de kassa beantwoord moet worden toe met elk nieuw spaarsysteem. Rond de kerstdagen wordt het helemaal een verschrikking wanneer naast de bekende Airmiles, kristalzegels, spaarzegels en voordeelmunten een extra kerstactie loopt, waar eveneens voor gespaard moet worden.'

Veenhof en Krenn verbazen zich erover dat een groot deel van Nederland zich met weinig verzet bij het sparen heeft neergelegd en zijn bang dat er nog veel meer spaaracties bij zullen komen.

Zó veel zelfs dat het effect van de klantenbinding op den duur verloren gaat. 'Dan kun je weer aan het begin beginnen en proberen om kwalitatief beter te zijn dan de concurrent. Wij hebben liever dat die omweg via de spaarzegels niet gemaakt wordt.'

De actievoerders doen in eerste instantie een beroep op de mensen die nog niet sparen. 'Met onze button op is het duidelijk dat je van doen hebt met een principiële niet-spaarder. Niet perse een geitenwollensokken type, maar iemand die niet wil worden omgekocht om braaf telkens bij hetzelfde winkeltje zijn boodschapjes te doen. Iemand die heeft uitgerekend dat het veel voordeliger is om een fijne aanbieding af te wachten van de hevig concurrerende luchtvaartmaatschappijen, en daarvoor geld te sparen door niet bij de duurste winkels te shoppen.'

De eerste 200 buttons zijn op Koninginnedag verkocht in het Vondelpark in Amsterdam. Op Internet krijgt de actie een vervolg. En hoewel het milieu niet hun eigen prioriteit heeft, zijn Veenhof en Krenn slim genoeg om ook de idealisten bij hun actie te betrekken. 'De mensen met bezwaren tegen het promoten van vliegen bijvoorbeeld. Maar ook diegenen met bezwaren tegen de eigenschappen van geautomatiseerde spaarsystemen die wel erg ver

velend kunnen uitpakken. De gespecificeerde rekeningen van Albert Heijn, gecombineerd met de volledige persoonsgegevens, leveren een prachtig koopprofiel op. De direct-mailers staan al te glunderen. Nog even wachten totdat die ongestoord hun gang kunnen gaan met al die leuke kleurige reclamefolders.'

Raoul du Pré

http://www.geocities.com./

CapitolHill/Lobby/3551

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden