‘Buschauffeurs moeten productiever en flexibeler worden’

De kans is groot dat volgende week weer geen streekbussen rijden. Werkgevers en werknemers worden het maar niet eens over een nieuwe cao....

‘Toch wel’, zeggen de vakbonden eensgezind. ‘Het is een wassen neus’, vindt Janny Koppens van FNV Bondgenoten. ‘Puur voor de bühne. Te mooi om waar te zijn’, aldus Wyb Kusters van CNV Stads- en streekvervoer.

In het nieuwe voorstel van de werkgevers gaat het loon van de werknemers in drie jaar tijd 20 procent omhoog. In ruil daarvoor moeten de werknemers wel het nodige inleveren.

Zo verliezen zij onder meer 17 atv-dagen. Wie toch korter wil blijven werken, kan dagen terugkopen. Werknemers van 50 jaar en ouder behouden 9 atv-dagen, zij hadden er 26.

Daarnaast verliezen werknemers hun eindejaarsuitkering van 0,65 procent en moeten ze bereid zijn langere en onregelmatiger diensten te draaien, zonder extra vergoeding. Tot slot wordt van de volledig doorbetaalde pauze een kwartier per dag omgezet in een onbetaalde pauze.

De werkgevers willen met de voorstellen de productiviteit en de flexibiliteit van de werknemers verhogen. ‘Want die ligt ver achter bij het gemiddelde’, zegt woordvoerder Liesbeth de Vries van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). ‘In welk bedrijf krijg je nog je pauzes uitbetaald? De huidige cao is sterk verouderd. Er staan zo veel beknellende regels in die echt niet meer van deze tijd zijn.’

De werkgevers hopen met het bod de vakbonden weer aan de onderhandelingstafel te krijgen. ‘De reiziger is lang genoeg de dupe geweest, de bonden moeten nu echt aan tafel komen. Op basis van dit voorstel moeten we eruit kunnen komen’, aldus woordvoerder De Vries. FNV-onderhandelaar Janny Koppens spreekt in een reactie op het nieuwe loonbod van ‘een hele tabaksplantage uit eigen doos’. ‘Als de werkgevers opeens twintig procent meer loon bieden, terwijl ze altijd beweerden geen cent extra te kunnen betalen, weet je dat er een addertje onder het gras zit. In dit geval is dat een hele slangenkuil.’

‘Werknemers krijgen meer loon, maar moeten daar wel veel langer voor werken en hun pauzes inleveren. Aan het eind van de rit blijft er minder dan 3 procent loonsverhoging over. En wat de flexibiliteit en productiviteit betreft: die is nergens in de vervoersbranche hoger dan bij ons.’

Ook Kusters van CNV Stads- en streekvervoer is uiterst kritisch over het bod. ‘Mijn eerste indruk is dat het niets voorstelt. Als je langer moet werken, is het toch normaal dat je daarvoor meer loont krijgt?’ Hij heeft zijn leden gisteren een brief gestuurd waarin hij zegt dat de stakingacties van volgende week niet van de baan zijn.

De cao voor het streekvervoer geldt voor 13 duizend werknemers van Connexxion, Arriva en Veolia. Deze bedrijven zeggen geen geld te hebben voor een loonsverhoging. ‘De brandstofprijzen stijgen enorm, terwijl de subsidies en de prijzen van de kaartjes nauwelijks stijgen’, zegt FMN-woordvoerder De Vries.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden