‘Buschauffeur kan stuk productiever worden’

Arriva-directeur noemt de eis van de vakbonden ‘volstrekt onbetaalbaar’...

De kans is groot dat volgende week weer drie dagen lang geen streekbus door Nederland rijdt. De onderhandelingen voor een nieuwe cao in het streekvervoer zitten nog steeds muurvast. Als er na volgende week nog geen akkoord is, dreigen de vakbonden de bussen voor onbepaalde tijd stil te laten staan.

‘De staking brengt de bedrijven zeer grote schade toe’, zegt de voorzitter van Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en algemeen directeur van vervoersmaatschappij Arriva, Anne Hettinga (45). ‘Ik denk dat de elf actiedagen ons tot nu toe bijna negen miljoen euro hebben gekost.’ De streekvervoerders Connexxion, Veolia en Arriva vervoeren gezamenlijk een miljoen reizigers per dag.

De Arriva-directeur vindt dat de werknemers een ‘een heel fatsoenlijk’ loonbod is gedaan. ‘Als de bonden met ons oorspronkelijke voorstel akkoord gaan, kunnen chauffeurs maandelijks 12 procent meer in de huishoudpot stoppen. Het enige offer dat wij daarvoor vragen, is dat de chauffeurs per dag een kwartier betaalde pauze inleveren en akkoord gaan met iets flexibelere roostertijden.

‘Als ik chauffeurs dan hoor zeggen dat de werkdruk zó hoog is dat ze vaak in hun pauze doorwerken, heb ik daar echt grote moeite mee. Natuurlijk zal dat heel soms het geval zijn, maar de productiviteit van de chauffeurs in het streekvervoer steekt schril af met die van vergelijkbare branches.’

Als voorbeeld noemt Hettinga de touringcar- en taxibrance. ‘De productiviteit ligt daar 40 procent hoger. Van de netto beschikbare dagen zitten de chauffeurs daar 40 procent meer achter het stuur.

‘De vakbonden spiegelen zich graag aan het stadsvervoer. Maar dat zijn inefficiënte overheidsbedrijven. Wij meten ons met de touringcar- en taxibranche omdat daar de concurrentie vandaan komt. In de regio Groningen willen taxi- en touringcarbedrijven ook gaan bieden op concessies in het streekvervoer. Die trend zet zich door.’

Die bedrijven hebben volgens Hettinga geen dure openbaar vervoer-cao ‘met allerlei bepalingen die de efficiency omlaag brengen. Zoals naast de doorbetaalde pauze, ook een kostbare compensatieregeling voor overwerk en lange tijden voor het naar en van de bus lopen. De productiviteit hoeft niet opeens 40 procent omhoog, maar we moeten nu wel een sprong voorwaarts maken.

‘Wat de bonden vragen, meer geld voor hetzelfde werk, is volstrekt onbetaalbaar. De bedrijfscontinuïteit komt dan in gevaar. De brandstofkosten stijgen explosief en de overheid steekt steeds minder geld in het streekvervoer. De werknemers hoeven daarvoor niet de rekening te betalen, maar mogen wel iets meer productiviteit leveren.’

Streekbus (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden