Reportage

Burgers pimpen bij de McDonald's

De Amerikaanse keten die groot is geworden met de Big Mac stort zich nu op de betere-burger-trend, met door de klant naar believen te beleggen broodjes. Ook nieuw: een heuse saladebar.

De 'Mac' aan de A7 bij Hoorn heeft bestelcomputers waar de klant kan aangeven hoe hij zijn burger wil hebben. Rechts: de eerste McDonald's-saladebar.Beeld Julius Schrank

Het derde plakje kaas op de quarterpounder van Harm Smit (17) was 'een beetje een bevlieging'. Maar de rossige mbo-student plantenteelt uit Andijk vindt het 'schitterend' dat het nu kan: burgers opleuken bij de McDonald's. Droog, sarcastisch, maar zonder de reacties van zijn leeftijdsgenoten uit het oog te verliezen, geeft Smit commentaar op zijn afwegingen tijdens het samenstellen van zijn hamburger: 'Ik had zin in kaas.'

Elke week bezoekt Smit met zijn klasgenoten een bedrijf, en elke week gaan zij vooraf langs de 'Mac' in Berkhout, het Nederlandse paradepaardje van de fastfoodketen langs de snelweg bij Hoorn. Het 'pimpen' van de burger is een van de bijzonderheden - dat kunnen klanten doen via tien bestelcomputers, verspreid opgesteld in de vestiging. Daarop kunnen ze ook een salade samenstellen, die even verderop wordt bereid in de eerste McDonald's-saladebar van Nederland en aan tafel wordt langsgebracht. Ook uniek: een koffiecounter, onder de naam McCafé.

Gezond en ambachtelijk

Met deze nieuwigheden speelt McDonald's in op de toverwoorden van deze tijd: gezond en ambachtelijk. Je eigen burger pimpen kan nu bij vijf vestigingen, maar moet in de loop van 2016 mogelijk worden in 150 van de 246 Nederlandse filialen. Het laatste jaar investeerden McDonald's en de franchisenemers al 28 miljoen euro om de restaurants achter de schermen klaar te maken voor deze verandering. Een voorschot op de aangekondigde kwaliteitsslag nam Mac al met een Maestro-burger van '100 % angus beef' met 'boerenfriet', overal verkrijgbaar.

Wie cynisch kijkt naar McDonald's, ziet de zoveelste multinational krampachtig achter de tijd aanlopen. Maar wie zegt dat de veranderingen slechts een verhulling zijn van het verlopen fastfoodconcept, doet de prestaties van McDonald's tekort. In 'groeiland' Nederland dan, want in thuisland Amerika gingen vorig jaar meer winkels dicht dan open, voor het eerst sinds 1970. Maar hier maakte het bedrijf in 2015 3,4 procent omzetgroei door en verwelkomde het wekelijks 50 duizend klanten extra bovenop de 3 miljoen mensen die toch al kwamen snacken.

McDonald's wijt dat zelf aan de nadruk op 'kwaliteit en beleving'. Een aantal jaar geleden werd eerst de huisstijl veranderd - van schreeuwerig rood in 'gezond' groen met hout. Vorig jaar kwam de Angus-burger, dit jaar mag de klant zelf ingrediënten toevoegen en weghalen, in navolging van de betere-burger-bar.

'Voor losers'

De hippe, bewuste consument gaat McDonald's daar niet mee trekken, zegt culinair trendanalist Anneke Ammerlaan. 'Bij McDonald's eten is voor losers, vinden zij. Maar voor de normale Nederlander, die de hippe tenten maar eng vindt, maken ze trends toegankelijk.'

Student Smit zegt niet speciaal te willen omrijden voor dat extra plakje kaas. En ook veel andere klanten zetten de computers vooral in om snel een van de klassiekers te bestellen - Big Mac Menu's en Happy Meals. Toch zijn er best wat mensen die speciaal komen voor de nieuwe wrap met pulled pork.

Het ambachtelijke barbecuevlees werd lange tijd alleen geserveerd door bebaarde mannen op foodfestivals, maar is nu ook ontdekt door de Mac. Zodoende kunnen alle Nederlanders iets nieuws proberen in een voor hen vertrouwde omgeving, zegt trendanalist Ammerlaan. Zij vindt het slim van McDonald's dat de keten voedseltrends introduceert die al zijn uitgemolken in het hippe segment.

Perfecte timing

Luis Castanheira bijvoorbeeld, een 53-jarige ict'er uit Zaandam, vindt de burgers van Mac lekker, maar wil best eens wat anders proberen. Ook broer en zus Gillis (37) en Sabine (35) van Maaren uit Friesland laten zich verrassen met een pannekoekje belegd met varkensstoofvlees. Voor Sabine vergelijkend warenonderzoek: ze heeft het gerecht gisteren zelf ook gemaakt.

Juist achter de trends aanhobbelenlijkt de perfecte timing voor Mac. De gewone Hollander is nu pas klaar voor ambachtelijk eten en wil er bovendien niet te veel voor betalen, zegt Ammerlaan. 'Drie jaar geleden hadden mensen de Mac uitgelachen met een angusburger en pulled pork. Vroeger kwam iedereen in de McDonald's. Hele generaties kinderen zijn opgevoed met het Happy Meal. Veel van die mensen zijn afgehaakt tijdens de gezondheidshausse. Nu die over haar piek heen is, zou het Mac best weleens kunnen lukken hen terug te winnen met gepimpte burgers.'

Dit filiaal is de eerste van Nederland met een McCafé en een saladebar.Beeld Julius Schrank
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden