Burgers en leasebedrijven duwen autoverkopen naar nieuw record

Zowel particulieren als leasemaatschappijen hebben de autobranche in 1999 een topjaar bezorgd. Niet eerder zijn er in Nederland zoveel nieuwe auto's verkocht als in het afgelopen jaar....

Van onze verslaggever

Zoals de adviesraad van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimelijke Ordening en Milieu (VROM) donderdag al concludeerde, is het de overheid niet gelukt de Nederlander uit zijn auto te krijgen.

Met bijna 612 duizend verkochte exemplaren is vorig jaar het recordjaar 1978 overtroffen. Toen werden 581 duizend auto's verkocht.

De economische voorspoed heeft de afzet met 12,7 procent doen toenemen ten opzichte van 1998. De verhouding tussen particulieren en leasebedrijven is stabiel gebleven. Deze groepen zijn goed voor circa 55 respectievelijk 45 procent van de autoverkopen.

De leasebranche profiteert nog steeds van de krappe arbeidsmarkt. 'Als werkgevers iets extra's willen doen, komt dat vaak neer op een lease-auto', aldus een woordvoerder van branchevereniging RAI.

Maar particulieren deden niet onder voor het bedrijfsleven. Ruim 330 duizend Nederlanders gingen over tot de aanschaf van een nieuwe auto. Overigens hebben ook veel Britten een auto gekocht in Nederland, vanwege de extreem hoge prijzen in eigen land. De RAI zegt niet te beschikken over verkoopcijfers aan buitenlanders.

Nederlanders geven nog steeds de voorkeur aan het merk Opel. De marktleider zag zijn verkopen met ruim 13 procent groeien tot bijna 82 duizend stuks. Volkswagen is nummer twee, op eerbiedige afstand gevolgd door Renault, Ford en Peugeot.

Veel kleinere automerken deden goede zaken. Het herrezen Skoda (onderdeel van Volkswagen) zag zijn verkopen met bijna 50 procent toenemen tot ruim 3100 auto's. Ook het Zweedse Saab, dat deels in handen is van General Motors (onder meer Opel), boekte 20 procent winst tot 4300 auto's. Slechts 21 personen kochten een nieuwe Lada.

Gemiddeld gaf een koper 41 duizend gulden uit voor een auto. Vooral compacte auto's zijn populair. Maar ook besteedt een toenemend aantal Nederlanders meer dan 100 duizend gulden.

De groei in dit luxe-segment bedroeg 35 procent tot ruim 12 duizend stuks in november. Grote winnaar is Jaguar, tegenwoordig in handen van Ford. Het Britse merk verkocht bijna 1100 auto's (plus 60 procent) met een gemiddelde prijs van 170 duizend gulden. Ook Toyota's exclusieve Lexus (550 auto's) en Porsche (300 stuks) profiteerden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden