Winnaar & verliezer

Burgeroorlog in Brabantse industrie en Brabantse uitgever wiedt in titeltuin

Eric Stodel, Neways

Baas van beursfonds houdt zijn poot stijf

null Beeld

Brabant kende deze week niet alleen een burgeroorlog in het provinciehuis, waar VVD en FvD slaags raakten. Ook op het bedrijfsfront werd er een flink robbertje gevochten. VDL, het bedrijvenconglomeraat van de familie Van der Leegte, probeerde tevergeefs het Sonse beursfonds Neways in te lijven. Dit bedrijf maakt elektronische componenten voor onder meer de Duitse automobielindustrie die het tij de laatste jaren niet bepaald mee heeft gehad.

Ceo Eric Stodel en zijn president-commissaris Henk Scheepers wezen een bod van 12,50 euro per aandeel af, omdat het te laag zou zijn. ‘Er is gewoon onderhandeld. Alleen het gat tussen wat wij en VDL een juiste waardering vonden was zo groot dat verder onderhandelen niet zinnig was’, zei Stodel. Ook nadat VDL er nog een halve euro bijdeed, bleef Neways onvermurwbaar. VDL, dat zelf al 28 procent van de aandelen van Neways in handen heeft, is verbaasd. Een overgroot deel van de aandeelhouders van Neways vindt het bod − een maand geleden stond de koers nog op 9,20 euro − heel fair en is bereid daarop in te gaan.

Maar directeuren en commissarissen houden hun poot stijf en willen niet bezwijken voor de macht van het kapitaal. De VEB, de belangenbehariger van de aandeelhouders, is op zijn zachtst gezegd geïrriteerd. Maar dat maakt Stodel ook niet veel uit. Hij heeft de aanval weerstaan. VDL lijkt niet van zins een vijandig bod te willen uitbrengen om de overname door te zetten. Soms kunnen directies en commissarissen hun mannetje staan.

Hubert de Leeuw, Audax

Beheerste groei is nu opheffen tijdschriften

Hubert de Leeuw, aan de linkerkant, met collega's Anja Horvers en Paul van den Wittenboer van Audax. Beeld Audax
Hubert de Leeuw, aan de linkerkant, met collega's Anja Horvers en Paul van den Wittenboer van Audax.Beeld Audax

Bloedbad deze week in tijdschriftenland. Uitgeverij Hearst Nederland maakte bekend zes titels op te heffen, waaronder Esquire en Vogue. En ook de Audax Groep in Gilze, vooral bekend van de Ako- en Bruna-formules, snoeit ook een aantal titels weg die het bedrijf zelf nog uitgeeft: Hitkrant, GIRLZ en CosmoGIRL!. ‘De titels deden het financieel onvoldoende. De redacteuren zijn boventallig verklaard’, aldus het bedrijf.

Geen haan die ernaar kraait. Als ouderenprogramma’s als Andere Tijden, Radar of Kassa dreigen te worden opgeheven, staat het land op zijn achterste benen en lukt het de ouderenlobby ook nog om de NPO te dwingen het besluit te laten terugdraaien. Geen kans bij jongerenprogramma’s of jongerenbladen.

Hubert de Leeuw nam vorig jaar als familie-eigenaar zelf het heft bij Audax in handen, nadat hij de eerder door hem benoemde Casper de Nooijer als ceo eruit had geknikkerd. Die was te stoutmoedig geworden met allerlei expansie-plannen. De familie De Leeuw wilde beheerste groei. In maart overleed echter de pater familias Jacques de Leeuw: oprichter van Audax, vader van de Leesmap en redder van HP De Tijd. Nu laat zijn zoon zien wat beheerste groei betekent: wieden in de titeltuin.

Hitkrant, ooit een fameus blad in de hoogtijdagen van de popmuziek, bestond al sinds 2017 niet meer als fysiek tweewekelijks blad. Het tijdschrift heeft nog wel een website en bracht nog zes keer per jaar een papieren special uit. Dat is voorbij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden