Nieuws Kledingindustrie

Burberry stopt met het verbranden van onverkochte luxe kleding

Het Britse kledingmerk Burberry stopt met het vernietigen van onverkochte kleding. De fabrikant van het luxe merk ging daartoe tot voor kort over om te voorkomen dat het imago zou worden aangetast als uit de mode geraakte kleding in de ramsj zou belanden. 

Kleding van Burberry, met het kenmerkende ruitje. Beeld Getty

Maar de naam lijkt nu meer schade te ondervinden door de verhalen in de media dat Burberry onlangs voor 28,6 miljoen pond (32 miljoen euro) aan kleding in de brand heeft gestoken. Meteen stak er een storm van kritiek op.

Nu heeft Burberry daar spijt van. ‘Moderne luxe betekent ook dat je sociaal- en milieuverantwoord moet zijn’, aldus Marco Gobbetti, de hoogste baas (ceo) van het concern. Burberry benadrukt in het bericht dat het op dit moment al onverkoopbare producten hergebruikt, repareert, doneert of recycled en deze initiatieven uit wil breiden. Waar mogelijk worden producten hergebruikt, maar Burberry wijst er wel op dat het bedrijf ‘in uitzonderlijke situaties’ beschadigde of defecte beautyproducten zal vernietigen of weggooien. Dit geldt bijvoorbeeld voor beautyproducten die over de datum zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.