Buitenlandse bouwvakkers hebben recht op nabetaling

Poolse en Portugese bouwvakkers die werken aan de A2-tunnel bij Maastricht hebben dezelfde rechten als Nederlandse collega's. Na lang te zijn uitgebuit, krijgen zij alsnog genoegdoening.

Maastricht, 2013: buitenlandse bouwvakkers werken aan de ondertunneling van de A2 bij Maastricht. Beeld Marcel van den Bergh / De Volkskrant

Het Ierse uitzendbureau Rimec moet enkele miljoenen nabetalen wegens de uitbuiting van Poolse en Portugese bouwvakkers die hebben gewerkt aan de ondertunneling van de A2 bij Maastricht. Alleen al aan achterstallige pensioenpremies en bijkomende rente moet Rimec ruim 3 miljoen euro neertellen. Daarbij komen nog achterstallig loon en ten onrechte door de werknemers betaalde reis- en huisvestingskosten. De 'cao-politie' in de bouw schatte dat eerder op 1 à 2 miljoen euro.

De rechtbank in Utrecht heeft woensdag bepaald dat de zeventig buitenlandse werknemers recht hebben op ten minste dezelfde arbeidsvoorwaarden als hun Nederlandse collega's.

Cao-politie

Saillant detail is dat Rimec zelf naar de rechter was gestapt na de aanhoudende kritiek van vakbond FNV en het Technisch Bureau Bouwnijverheid (TBB), de cao-politie die namens bouwbedrijven en vakbonden toezicht houdt op de naleving van de cao in de bouw. Volgens de rechtbank hoort het bij het werk van een vakbond om zich 'in scherpe bewoordingen uit te laten over het opereren van uitzendondernemingen als Rimec, zeker nu daar veel maatschappelijk debat over is'.

De aanleg van de Koning Willem- Alexandertunnel leidt al sinds 2012 tot ophef over de onderbetaling van buitenlandse uitzendkrachten, die per maand ook nog duizend euro moesten betalen voor huisvesting en reiskosten. Terwijl in de cao is afgesproken dat die kosten voor de werkgever zijn.

Betrokken advocaten noemen de uitspraak een doorbraak. 'De rechtbank heeft de schijnconstructie zeer grondig ontrafeld en stelt het moederbedrijf volledig aansprakelijk', zegt Marnix Holtzer van DLA Piper. 'Deze uitspraak geeft aan hoeveel geld dit soort bedrijven verdienen met het invliegen van buitenlandse werknemers door zich niet aan de wet te houden', zegt Nico Ruiter van Bosch Advocaten. Het TBB heeft eerder al beslag laten leggen op de betalingen die Avenue 2 nog aan Rimec moet doen.

Verantwoordelijkheden doorschuiven

Rimec is een onder-onder-onderaannemer die meewerkt aan het laatste ontbrekende deel van snelweg A2 waarvan de overheid opdrachtgever is - Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten. Hoofdaannemer Avenue 2, een samenwerkingsverband tussen Strukton en Ballast Nedam, heeft grote delen van het werk uitbesteed aan onder meer Atlanco Rimec. De Portugezen zijn als uitzendkracht weer in dienst van een uitzend-bv: Rimec. Om het afschuiven van verantwoordelijkheden aan te pakken is er sinds kort de wet Aanpak Schijnconstructies. Dat maakt opdrachtgevers en aannemers verantwoordelijk als onderaannemers hun personeel niet voldoende betalen.

Atlanco Rimec van de Ier Michael O'Shea is al jaren in opspraak. Het bedrijf zet personeel uit armere Europese landen aan het werk in Duitsland, Denemarken, Nederland en Frankrijk. Via allerlei constructies worden premies en belastingen vooral in de goedkoopste landen afgedragen. Het bedrijf heeft sinds kort een andere naam: Mecra.

Rimec heeft altijd aangevoerd dat niet de Nederlandse wetgeving geldt, maar het Portugese (voor de Portugezen) en het Engelse recht (voor de Polen) op de arbeidsovereenkomsten met de uitzendkrachten. Het bedrijf vindt bovendien dat het niet onder de bouw-cao valt, omdat het een uitzendbureau is. Het bedrijf was woensdag niet bereikbaar voor commentaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden