Bugatti zegt de snelste te hebben, maar durft race met Koenigsegg niet aan

Luxemerk keer op keer afgetroefd door klein Zweeds bedrijfje

Hij heeft net zo veel vermogen als 22 Kias Picanto, het populaire stadsautootje.  Met bijna 1.500 pk moet de Bugatti Chiron wel de snelste productieauto ter wereld zijn. Althans, dat dachten ze bij Bugatti toen ze hun superauto bouwden. Maar hoe snel de 3,4 miljoen kostende auto precies is geworden, wil de fabrikant van de luxe-auto niet zeggen.

Bugatti Chiron

‘Ik heb geen idee’, zei topman Stephan Winkelmann toen CNBC hem ernaar vroeg. ‘Ik heb zo veel te doen, een snelheidsproef heeft geen prioriteit.’

Dat is opmerkelijk. Je bouwt niet ’s werelds snelste productieauto om vervolgens niet te testen hoe hard hij kan. Bij de voorganger van de Chiron, de Veyron, werd zo’n test wel uitgevoerd. De Veyron bleek een ontzagwekkende 444 kilometer per uur te halen. De nieuwe kan ongetwijfeld nog harder. Maar niemand weet dus hoeveel.

16-cilinder scheepsmotor

Bij Bugatti hebben ze best gelegenheid gehad hem te testen, want de Chiron is al twee jaar op de markt. Bij de onthulling in 2016 verklaarde het merk dat dit jaar zon snelheidstest gehouden zou worden. Nu denken ze daar kennelijk anders over. Waarom wil Bugatti zijn Chiron niet laten racen? Zou er een andere verklaring zijn, behalve ‘geen prioriteit’, vroegen diverse autowebsites zich af. Zou de Chiron met zijn 16-cilinder scheepsmotor heel misschien niet de snelste productieauto zijn?

Koenigsegg Agera

Vermoedelijk. Luis in de pels is de piepkleine Zweedse fabrikant Koenigsegg. Het is niet de eerste keer dat de Zweden Bugatti vernederen. Toen de Fransen trots meldden dat de Chiron in 42 seconden van nul naar 400 kilometer per uur en weer naar nul was gegaan, flikte Koenigsegg enkele weken later hetzelfde kunstje met zijn Agera RS. Alleen deed deze auto er slechts 36 seconden over. De Zweed bleek ook nog eens een top te hebben van 447 kilometer per uur en verbrak daarmee het record van de Veyron. 

Zeer pijnlijk voor het luxemerk. In thuishaven Molsheim wordt vermoedelijk knarsetandend gewerkt aan revanche. Ingenieurs hebben al kostbare trucs uitgehaald om het gewicht van de Chiron omlaag te brengen. Zo werden onder meer de metalen ruitenwissers vervangen door exemplaren van koolstofvezel. Gewichtsbesparing: een goede kilogram. Prijs: omgerekend 107 duizend euro per wisser. Of deze gewichtsbesparingen genoeg zijn, is de vraag. Maar dat kan topman Winkelmann weinig schelen. Hij is immers niet geïnteresseerd in de topsnelheid van zijn auto.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.