Bryan Roys rendement is te laag

3D-stars, het bedrijf van oud-voetballer Bryan Roy, is failliet. Niemand wilde de voetbalbeeldjes kopen waarmee Roy de wereld wilde veroveren....

Ze waren het er roerend over eens, Leo Beenhakker, Rinus Michels en Louis van Gaal. De trainers van Bryan Roy – begin jaren negentig de kwikzilverachtige linksbuiten van Ajax en het Nederlands elftal – vonden hem stuk voor stuk een groot talent.

Hij was een buitengewoon aardige jongen. Maar altijd weer waren er vragen over zijn rendement. Niemand kon zo goed pingelen als Roy, maar wat leverde dat nou helemaal op, vroegen zijn critici zich af. Ook zelf liet de voetballer zich in openhartige interviews ontvallen dat hij vond dat zijn rendement omhoog moest.

De verleiding is groot om de rendementsdiscussie weer op te rakelen. De oud-voetballer – inmiddels is hij 36 en al jaren getrouwd met de tv-presentatrice Nada van Nie – is in een lelijk faillissement beland.

Op 5 december, de dag dat de meeste leveranciers van sportartikelen tevreden hun Sinterklaasomzet telden, sprak de rechtbank in Amsterdam het faillissement uit van 3D-stars in Uithoorn. Dit bedrijf, waar Roy sinds anderhalf jaar samen met twee zakenvrienden de scepter zwaaide, wilde de wereld veroveren met de verkoop van voetbalbeeldjes.

Dat mislukte jammerlijk, vooral omdat de vraag naar de in China geproduceerde beeldjes zwaar tegenviel. 3D Stars kon zijn rekeningen, onder meer voor de bouw van de websites van het bedrijf, niet meer betalen, zodat Roys zakelijke avontuur in mineur lijkt te eindigen.

Zijn bedrijf bracht tot nu toe 28 poppetjes op de markt van spelers uit de Nederlandse, Duitse, Italiaanse en Engelse hoogste divisies. De beeldjes, die nog het meest lijken op tinnen soldaatjes in clubtenue, zijn circa 15 centimeter hoog en kosten 14,95 euro per stuk.

De oud-voetballer, tevens jeugdtrainer bij Ajax, had grootse plannen met de voetbalpoppetjes. Gebruikmakend van zijn netwerk als oud-voetballer sloot hij met zestien grote Europese clubs licentieovereenkomsten, zodat hij de poppetjes van de vedetten exclusief op de markt mocht brengen.

Roy, die het idee voor de poppetjes opdeed in de Amerikaanse ijshockeycompetities, liet zijn website Soccerserie.com, waarop alle spelerspoppetjes te bewonderen zijn, vertalen in het Engels, Frans, Duits, Italiaans en Tsjechisch, om zo een wereldpubliek te kunnen bereiken.

Voorlopig kan de oud-vedette echter niet met de grote voetballers der aarde om de tafel om zijn rendement te bespreken, maar wacht hem overleg met de Amsterdamse curator Quintijn Gijsberts, die moet inventariseren waar de 11 miljoen euro omzet, die hij zou hebben geboekt, is gebleven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden