Brussel pikt fusie Boeing en McDonnell niet

De fusie tussen Boeing en McDonnell Douglas versterkt slechts de reeds dominante marktpositie van Boeing en moet uit concurrentie-overwegingen worden verboden....

PETER DE GRAAF

Van onze correspondent

Peter de Graaf

BRUSSEL

Het advies zal de mening van Europees Commissaris Karel van Miert slechts versterken dat de fusie tussen de Amerikaanse vliegtuigbouwers onder de huidige voorwaarden niet door de beugel kan. De Belgische Eurocommissaris, belast met het mededingingsbeleid, heeft al herhaaldelijk bezwaren geuit tegen de mammoetfusie. De Europese Commissie moet nog deze maand een beslissing nemen over het Boeing-dossier.

Boeing reageerde vanuit Seattle teleurgesteld op het oordeel van het Europees adviescomité. Volgens een woordvoerder zal het bedrijf in overleg blijven met de Europese Commissie om een doorbraak te forceren. De Europese Commissie verlangt van Boeing en McDonnell Douglas flinke concessies om de vrije concurrentie in de vliegtuigbouw te waarborgen.

De Amerikanen en Europeanen staan echter ver uit elkaar in hun beoordeling van de mammoetfusie (200 duizend werknemers, 48 miljard dollar omzet). Uitgerekend deze week gaf de Amerikaanse handelscommissie FTC haar goedkeuring aan de fusie. Volgens de FTC is nauwelijks sprake van een verdere versterking van de marktpositie van Boeing (momenteel circa 60 procent), omdat McDonnell Douglas weinig meer voorstelt in de burgerluchtvaart. In 1996 haalde McDonnell Douglas slechts 4 procent van de orders voor grote vliegtuigen binnen.

Van Miert en consorten vinden echter dat die uitleg een vals beeld schept. Want McDonnell Douglas mag dan wel geen toekomst meer hebben, op dit moment heeft het bedrijf nog steeds wel een kwart van de vliegtuigen in de wereld rondvliegen. Al die vliegtuigen moeten onderhouden en straks vervangen worden. Volgens de Europese Commissie versterkt Boeing zijn positie daarom veel meer dan het 4 procent marktaandeel dat McDonnell Douglas vorig jaar behaalde. Brussel maakt veeleer de volgende berekening: Boeing heeft momenteel 60 procent van de vliegtuigen in de lucht en in onderhoud, en krijgt daar straks ook nog eens 24 procent aan vliegtuigen van McDonnell Douglas bij.

Ook de exclusieve leveringscontracten voor twintig jaar die Boeing onlangs afsloot met de drie Amerikaanse megacarriers Delta, American en Continental Airlines baren Van Miert grote zorgen. Daarnaast spelen ook de kruissubsidies tussen de Amerikaanse defensie-industrie en civiele vliegtuigbouw een rol bij de beoordeling.

Als de Europese Commissie de fusie tussen beide Amerikaanse bedrijven daadwerkelijk blokkeert, ontstaat een bizarre situatie. Brussel bewaakt de concurrentieverhoudingen op de Europese markt, terwijl de vliegtuigbouw een wereldmarkt is. Volgens functionarissen kan de Europese Commissie aan Europese luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld verbieden om toestellen van Boeing af te nemen. Omstreden orders kunnen uiteindelijk zelfs door het Europees Hof van Justitie ongedaan worden gemaakt.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden