Brullende liefde

Op vrijdagavonden komen in de buurt van Leiden autoliefhebbers bij elkaar om de nieuwste snufjes aan hun getunede auto's te showen....

é paardenlul!' De twee jochies van een 'Hjaar of twaalf die zojuist tegen een wegwerpaansteker aantrapten, krimpen ineen. De aansteker stuitert rakelings tussen twee auto's door. 'Een beetje uitkijken. Als je je niet volwassen kan gedragen dan rot je maar op.'

Volwassen gedrag, daar gaat het om hier op het Transferium 't Schouw langs de A 44 bij Leiden. Respect tonen voor elkaars wagens. 'We wilen hier geen gekloot', zegt Alex, zwarte Toyota Celica met een reusachtige Erebuni Shogun front-spoiler, die de wagen het woeste aanzien geeft van een diepzeevis.

Bij het parkeerterrein naast McDonald's komen elke vrijdagavond rond acht uur tientallen mannen bijeen om hun getunede auto's te laten zien. Tunen is het aanpassen van een standaardauto met spoilers, skirts (zij-spoilers ter hoogte van de kokerbalken) en opgefokte motoren en uitlaatsystemen. 'Het is de kunst een wagen te maken die niemand heeft', zegt Mike, zwarte Mazda MX3 waarvan de getunede motor 250 pk levert. Ontelbare uren besteden ze aan het aanpassen van hun wagen. Buurman Patrick heeft onder zijn MX3 een free flow titaniumuitlaat gemonteerd, een vuistdikke pijp 'zonder enige dempers, zo van het spruitstuk'. Hij start de motor om te laten horen wat hij bedoelt. Helse dreunen klinken over het parkeerterrein. 'Geinig niet?'

Kost wel wat. De staalblanke uitlaat is gei¿mporteerd uit Amerika; 4000 euro. Maar er is niemand in Nederland die zo'n geluid heeft. Het is überhaupt een dure hobby, zegt Patrick. Setje banden met velgen: achttienhonderd euro, vooren achterbumper: dertienhonderd. Achterlichten, 240 euro per stuk.

Omdat ze groot inkopen met hun club Senshispeed, kunnen ze aardige kortingen bedingen. Maar het blijft een dure hobby. 'Je wilt natuurlijk wel iets bijzonders, en dat kost een paar centen. Ik wil niet rondrijden in een Halfordsbak.' Halfords is een scheldnaam in deze wereld; jongens die hun tuning-spullen bij deze onderdelenwinkel halen, zullen er nooit echt bijhoren.

Nog zo'n beginnersfout: een Toyota Celica kopen, die oranje spuiten en hem laten lijken op de wagen uit de film The fast and the furious. 'Dat is toch helemaal niet origineel, je moet een auto uniek maken, niet kopiëren van anderen.'

Patrick kent drie soorten autoliefhebbers: 'Je hebt straatracers, maar daar willen wij niks mee te maken hebben. Dan zijn er de tuners, dat zijn liefhebbers van techniek en schoonheid.' En dan heb je nog 'lullo's', jonge jongens meestal, die hier met hun afgeragde Golfje de boel komen verzieken. 'Lopen ze te racen en burnouts te doen. Daarmee verpesten ze het voor anderen.'

De meeste mannen op het Transferium zijn een eind in de twintig, hebben allen werk en steken elke cent in hun hobby. Geen wonder dat 'respect' het meest gehoorde woord van de avond is. Vaak is de getunede wagen de enige auto die ze hebben. Ook Patrick gebruikt zijn signaalrode MX3 dagelijks, het kinderzitje voor zijn dochter heeft hij voor de gelegenheid van de achterbank verwijderd.

'Jonge gastjes' die komen racen zijn hier niet geliefd. Vervelend gedrag wordt langs de A 44 niet getolereerd. Zodra iemand over de schreef gaat, stappen er mensen naar de racer toe en wordt deze gemaand te stoppen. 'Niet zo verwonderlijk', zegt Mike van Racing-Leiden, een clubje van liefhebbersdat de eerste bijeenkomsten hier bijna drie jaar geleden organiseerde. 'Dit is een van de weinige plekken in Nederland waar de politie ons gedoogt, en dat komt doordat iedereen zich hier doorgaans goed gedraagt.'

Woordvoerder Chris van Egmond van politiekorps Hollands Midden zegt dat de bijeenkomsten niet officieel zijn gedoogd, maar dat de politie niet optreedt zolang er geen problemen zijn. 'Het gaat over het algemeen goed.' Buiten het Transferium wordt er volgens Van Egmond streng op toegezien dat de auto's aan alle wettelijke eisen voldoen.

De politie laat zich de hele avond zien. Om de vijf minuten rijdt een patrouillewagen voorbij. 'Prima', zegt Mike van Racing-Leiden. 'Toezicht werkt zeker preventief.' De club overweegt een naamsverandering, omdat 'racing' vaak verkeerde associaties oproept bij aspirant-leden. 'Het zal wel iets worden met team erin, of zo.'

Hoewel tuners zeggen het onderling vaak goed met elkaar te kunnen vinden, zijn er in de loop van de tijd enclaves op het parkeerterrein ontstaan. De 'Jappen' hebben hun eigen plekje, net als de Europeanen en de Amerikanen. 'Het praat toch lekkerder met iemand van hetzelfde soort', zegt Patrick.

Even verderop staat Ramon bij zijn Opel Calibra. Die heeft nu 170 pk, maar als er binnenkort een supercharger (een soort turbo) op zit, komt er nog eens tachtig bij.

'Een supercharger klinkt mooier dan een turbo, die hoor je echt lekker gieren', zegt Ramon, in het dagelijks leven vliegtuigmonteur. Hoewel een turbo met een dikke blow-off valve ook wel gaaf klinkt. Maar makkelijker dan het inbouwen van een turbo is een nitrosetje, zegt Patrick. Voor zeshonderd euro kun je daarmee kortstondig wel 375 pk uit een standaardmotor halen. Moet je wel wat zaken aanpassen, anders liggen je zuigers zó op straat.

Techniek moet altijd met respect worden behandeld, zegt Mike van de zwarte MX3. Of je nu een Golfje hebt of een Nissan Skyline van 900 pk. 'Zodra je een motor opvoert, heb je een performance car, en die moet je met liefde behandelen.'

Een aantal regels dient immer in acht genomen te worden: de motor moet goed warm zijn voor je hem belast. Ook remmen en banden moeten op bedrijfstemperatuur zijn, anders functioneren ze nauwelijks. Het opwarmen gebeurt met een bijna religieuze toewijding, zegt Mike. Daarna mag je los gaan.

Als het begint te schemeren wordt het nog drukker op het Transferium. Ouders wandelen rond met hun kinderen, en er duiken groepen meisjes op die met elkaar kletsen en rond de auto's hangen. De coolsten mogen in de wagens plaatsnemen.

Het terrein krijgt steeds meer weg van een kermis: onder auto's floept veelkleurige neonverlichting aan, waardoor het lijkt alsof ze op het licht zweven. In de koplampen worden stroboscopen ontstoken en overal klinkt het gebonk van enorme sub-woofers. Een groepje mannen staat om een Peugeot die vuur spuwt uit zijn uitlaat. Her en der klinkt het gieren van motoren, geuren van benzine-en oliedampen waaien over.

Ineens is het voorbij. Een wolkbreuk zet het terrein in enkele minuten blank. Kijkers vluchten onder het plexiglazen afdak, de mannen starten hun wagens en rijden toeterend weg. Binnen een kwartier is de parkeerplaats leeg. Volgende week vrijdag weer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden