Brug open? Motor blijft draaien

Brug open, motor uit. Het verkeersbord is bekend. Maar waarom moet de automotor eigenlijk uit? Nogal logisch: een motor die voor niets staat te draaien vervuilt de lucht en is verder nergens goed voor....

De motor kan dus beter uit op taxistandplaatsen, voor open bruggen, bij gesloten spoorbomen en in klemvaste files.

Op verzoek van het RIVM, de onderzoekers van het ministerie van Milieu, zocht de automobielafdeling van TNO uit wat het milieu opschiet met het uitzetten van de automotor bij tijdelijke stilstand.

Tot verrassing van de onderzoekers bleek dat sommige moderne benzinemotoren beter een uur stationair kunnen blijven draaien, dan te worden gestart met een afgekoelde motor.

Bij dieselmotoren gaat die conclusie niet op. Op de taxistandplaats mag de motor dus wel direct uit.

Het verschil zit ’m in de katalysator. Het apparaat, dat deel uitmaakt van het uitlaatsysteem, is er om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Het heeft een hoge temperatuur nodig om zijn werk optimaal te kunnen doen. Bij het uitzetten van de motor koelt ook de katalysator af, en dan is de emissie dramatisch hoger. Volgens projectmanager Jaap Verweij van TNO Automotive leidt het uitzetten van de motor bij benzineauto’s vanaf bouwjaar 2000 tot een toename van de emissie aan CO2 en vluchtige koolwaterstoffen, ofwel onverbrande benzine.

Bij dieselmotoren, die nog maar zelden een katalysator hebben, leidt uitzetten direct tot een afname van stikstofoxide en fijnstof.

Toch heeft het uitzetten van de motor per saldo weinig gevolgen voor de gezondheid.

Verweij: ‘Het effect van een stationair draaiende motor in de stad is minder dan 10 procent van de vervuiling door het autoverkeer. Dat is al weinig, zeker als je kijkt naar het effect op de totale luchtkwaliteit: die is minder dan 2 procent. Er zijn immers nog veel andere vervuilingsbronnen dan alleen het autoverkeer.’

Is het uitzetten van een automotor dan vooral een kwestie van beleefdheid? ‘Daar ben ik geen expert in, maar als je naar het effect kijkt, is de bijdrage van een stationaire motor per saldo erg gering.’

De kans lijkt klein dat het ministerie een campagne zal beginnen die in elk geval dieselrijders moet wijzen op hun verantwoordelijkheid. Verweij zou er in elk geval niet voor zijn: ‘De kosten van zo’n campagne moeten worden afgewogen tegen het effect. Dat is zo gering, dat er wel betere maatregelen te bedenken zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden