Brommer uit de gratie bij tieners, vijftigplussers op de Vespa

De brommer is uit de gratie bij tieners. Het brom- en snorfietsenbezit onder jongeren is de afgelopen tien jaar gehalveerd. Onder ouderen verdubbelde het juist bijna. Welvarende vijftigplussers stappen in groten getale op hun Vespa of een ander nostalgisch scootermerk voor een tochtje.

Ouderen kiezen steeds vaker voor de scooter Foto anp

Dat heeft de Bovag dit weekeinde gemeld op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In 2007 hadden de zestien- tot twintigjarigen nog bijna 89 duizend brom- en snorfietsen. Begin dit jaar waren daar nog 41 duizend van over. Dat is een daling van 54 procent. Bromfietsen - waarvoor een helm verplicht is - mogen maximaal 45 kilometer per uur. Snorfietsen (geen helmplicht) mogen maximaal 25 kilometer per uur. Beide voertuigen worden de laatste jaren nog bijna uitsluitend als scooter-model verkocht.

De Bovag heeft diverse verklaringen dat tieners de brommer(scooter) niet meer blieven. De belangrijkste reden is dat er sinds 2010 een praktijkexamen gedaan moet worden om het verplichte bromfietsrijbewijs te halen. Een jaar later werd bepaald dat zeventienjarigen al examen mogen doen voor hun autorijbewijs. Daarmee mag je ook op de brommer. De combinatie van die twee maatregelen heeft ertoe geleid dat tieners de brommerfase als het ware overslaan. Brommerlessen kunnen enkele honderden euro's kosten, nog los van de aanschaf van de verplichte helm en de brommer of snorfiets zelf. Die komt op duizend tot vijftienhonderd euro. De duurdere modellen kosten twee tot drie mille.

Elektrische fiets

Daardoor halen veel jongeren liever direct hun (auto)rijbewijs. Daarmee mogen ze (onder begeleiding van een volwassene) als zeventienjarige ook al de weg op. De brommer is ook niet meer nodig om naar het bijbaantje of de school ver weg te rijden, zegt een woordvoerder van de Bovag. Daarvoor gebruiken tieners de laatste jaren steeds meer de elektrische fiets; de hippere modellen daarvan worden steeds populairder onder jongeren, en een kostbaar rijbewijs is niet nodig.

De vraaguitval bij tieners had tot een crisis in de brommerbranche kunnen leiden, ware het niet dat welvarende (en nostalgische) vijftigplusser het vervoermiddel ontdekt hebben. Tien jaar geleden hadden bijna 270 duizend ouderen een brom- of snorfiets, dit jaar waren het er al ruim 483 duizend. Vroeger hadden ouderen vooral een brommer omdat een auto te duur is, nu hebben ze hun Vespa erbij, naast de fiets en auto, voor het plezier. 'Zo kunnen ze hun vervoermiddel per keer kiezen. De scooter gebruiken ze vaak voor leuke tochtjes.' Volgens de woordvoerder van de Bovag gaat het om dezelfde generatie die een camper hebben gekocht. 'Sterker nog: je ziet vaak dat ze er eentje op hun camper of caravan hebben.' Veruit het populairste merk is volgens de Bovag de Vespa. Anders klassiekers als Yamaha en Peugeot doen het ook goed, naast de Aziatische merken Kymco en Sym.

De Vespa is populair onder ouderen Foto anp

Door de opmars onder ouderen is het totale brommer- en snorfietsbezit het afgelopen decennium met tweederde gegroeid, tot 1,1 miljoen stuks. Ondanks de gekelderde belangstelling onder de jeugd zijn de grote steden nog niet verlost van de overlast van lawaaierige 'scooterhuftertjes'. Het brommer- en snorfietsbezit onder tieners daalde in de Randstad ook sterk, maar minder dan in de rest van het land.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.